waterrijke gebied en de
slechte toestand van de wegen ging practisch alle vervoer
over water. Zo gingen de producten naar diverse mark
ten, zoals Haarlem, Beverwijk, Den Helder, Zaandam,
Amsterdam, Leiden
We hebben overal rondgekeken, ook in Zaandam, Hilver
sum en zelfs in Gelderland. Het maakte ons niet uit, waar
we zouden wonen.
Er was besloten om de terugreis vanaf Zaandam per
spoor te maken. De tocht van Amsterdam naar
Zaandam zou per boot gaan. Aan de De Ruyterkade
lag de stoomboot Czaar Peter, een gloednieuw schip
dat ... 1500 passagiers vervoeren. Om vier uur vertrok het
schip richting Zaandam. Twintig minuten later pas
seerde het de Hembrug en weer tien minuten later
legde het aan bij de sluis in Zaandam. De gehele
In het voorjaar van 1803 kocht hij, de in 1758 van
Zaandam naar Alkmaar overgebrachte paltrokmolen 'De
Kieft' voor 650,-. Verkoper was Jan Teengs te Edam.
Molen 'De Kieft' had in Alkmaar aan het
Johan Adam werden hier geboren. Het jochie overleed
toen het een half jaar oud was, moeder Leentje in maart
1903. Hein hertrouwde in mei 1904 met de vijf jaar jon
gere, uit Zaandam afkomstige Johanna ... Vens. Zij was het
hoofd van de Nuts Bewaar- en kleuterschool aan de Czaar
Peterstraat. Het schijnt dat zij de prachtige titel voerde
van 'hoofdbroekenbindster'. Hein en Johanna kregen in
Zaandam twee
Cornelis Keg startte in 1832 in Zaandam een handel in kolo
niale waren, later uitgebreid met een groothandel. De firma
was op vele fronten actief, handelde in petroleum, bezat een
filiaal in ... detailhandel in "Het Wapen van Friesland" op de Dam
te Zaandam. Vier generaties Keg, allen met de voornaam
Cornelis, stonden aan het roer van de firma. In de Tweede
Wereldoorlog kwamen zij in minder goed
In 1966 werd Matthijs Wouter (getrouwd met Marion de
Waal) benoemd tot directeur die samen met A.Rootjes en
diens opvolger H.Vet de leiding had tot in 2000 de fusie
plaatsvond met het in Zaandam
ste en meest geachte ingezetenen. In Zaandam stonden
ongeveer 200 namen niet op de kieslijst.
18 december 1865 werden Alkmaar en
Den Helder met elkaar verbonden. Op 1 mei 1867 kwam
het traject Alkmaar-Uitgeest tot stand, op 1 november
1869 uitgebreid naar Zaandam. Pas in mei en oktober
1878
Den Helder en Zaandam
verrezen stationsgebou
wen van het zogenaamde
type SS derde klasse. De
kleinere plaatsen als Scha-
gen, Heerhugowaard en
Anna Paulowna kregen
een vijfde klasse gebouw.
Om het pekelwater van de zuurkoolbakken op te van
gen werd een opslagtank naast de fabriek geplaatst. Het
pekelwater werd, als de tank vol was, door een tankwa
gen van de fa. Keizer uit Zaandam
medewerker bij het grootgrut-
ters-bedrijf Simon de Wit in Zaandam. Hij werkte ook in
vele andere vestigingen van dit gerenommeerde bedrijf.
In de oorlog was hij tot 1943 werkzaam in Den Haag. In
dat jaar
Door het architecten-bureau Kakes te
Zaandam werd Dinsdag aanbesteed het
wederopbouwen van het Langendijker waren
huis. Ingekomen waren voor het metsel- en
timmerwerk 13 inschrijvingen. Hoogste was
de Hondsbossche.
Tweede kind Pieter verhuisde na zijn huwelijk naar Oost
Zaandam waar hij groenteverkoper was. Het echtpaar
overleed kinderloos.
een capaciteit
van maximaal 250 liter bluswater per minuut. Groter ma
teriaal was alleen in Zaandam beschikbaar. Commandant
Rutsen heeft de hulp van Zaandam ingeroepen om met
hun waterkanon te komen
. In 1763
kocht Bruijn Bruijnsz de Zee, van beroep schepen van
Noord-Scharwoude, het huis met werf en twee hellingen
van Jan Jansz Dorregeest om deze door te verkopen aan
Jan Jansz Nat uit Zaandam. Toen
Scandinavië en Rusland en per schip
vervoerd naar Nederland via de havens van Delfzijl en
Zaandam. Daar werden ze samengebonden tot vlotten
en vervolgens via het Kanaal Omval-Kolhorn in kolonne
vervoerd naar