Tijdreis a la carte Door: Hans van der Pauw Toen ik drie jaar geleden in Dirkshorn kwam wonen, wilde ik niet argeloos in het onbekende belanden. Het dorp moest mijn thuis worden, dus ik vond het belangrijk om mijn omgeving snel beter te leren kennen, ook geografisch en historisch. Ik wilde te weten komen hoe het dorp in elkaar stak en ook een indruk hebben hoe dat allemaal zo gekomen was. Een geboren dorpsgenoot die losjes praat over "Jaap van Ger van Corrie" kun je niet meer wor den, maar je kunt wel een beetje je best doen in die richting. Wat wist ik van Dirkshorn? Nog niet veel: er was een meer, de bebouwing bestond voor een groot deel uit vakantiebungalowparken en er zat karper. In de zomer van 1959 was ik ooit wel met mijn ouders vanuit Rotterdam in deze omgeving geweest. Dat was warempel nog voor de grote herverkaveling, dus in het 'oude' landschap, maar als ventje van amper vier had ik daar geen aantekeningen van bijgehouden. Om dat gat in kennis een beetje te dichten, las ik wat boe ken over de lokale geschiedenis van Dirkshorn en omstreken, maar voor de informatie die daarin gebo den werd, was allereerst een fundament nodig: de his- torisch-topografische kaart. De kaart die je laat zien waar wat was. Nu bestaan er wel historische provincieatlassen met heruitgaven van die oude kaarten, maar er bleek ondertussen iets veel beters te zijn. Het gelukkige toeval wilde namelijk dat de Topografische Dienst, de instelling die al sinds de 19e eeuw de topografische kaarten van Nederland vervaardigt en uitgeeft, in 2015 precies 200 jaar bestond en ter gelegenheid daarvan het publiek op een website had getrakteerd: 'Tijdreis over 200 jaar topografie' (http://topotijdreis.nl/). Van de oudere lezers zal helaas niet iedereen een computer hebben en voor hen is mijn enthousiasme dus mis schien wat zuur, maar ik hoop op hun begrip en ik zal ook voor hen mijn best doen. Op de Tijdreis-website zijn alle topografische kaarten van Nederland op schaal 1:25.000 van de afgelopen twee eeuwen te raadplegen. Daartoe zijn per jaar alle kaartbladen die in dat jaar het meest recent waren digitaal samengevoegd tot één grote kaart van Nederland. Als je nu rechtsboven in je beeldscherm een plaatsnaam in invult, zoomt het beeld in naar die plaats. Vervolgens kun je de kaart naar wens verschui ven, vergroten of verkleinen om het gebied in beeld te krijgen waarin je geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld de omgeving waar je woont. Dat zoeken is het eenvou- digst op een recente kaart, want als je woonomgeving in de loop der tijd sterk veranderd is, valt die soms lastig op zo'n oude kaart te herkennen. Een recente kaart tover je simpel tevoorschijn met behulp van een tijdbalk aan de linkerkant van het beeld. Daarop staat een vakje dat je met je cursor naar het gewenste jaartal kunt schuiven. Het meest recente jaartal op de tijdbalk is momenteel 2017, het vroegste 1815. Heb je de gewenste locatie gevonden op de kaart van 2017 (beter gezegd: op de kaart die in 2017 het meest recent was - dat kan namelijk ook een kaart zijn die al enkele jaren eerder is uitgegeven, want de edities vol gen elkaar om de zoveel jaar op), dan kun je met behulp van de schuif op de tijdbalk naar eerdere jaren gaan en zie je het landschap rondom die locatie steeds verder veranderen. Je reist dus als het ware terug in de tijd. Dat is fascinerend, in ieder geval voor de liefheb bers van geschiedenis - en daar hoort u vast bijIk geef een voorbeeld. Ik had het al over Dirkshorn en ik ga dan niet eens zo heel ver terug in de tijd - laten we het jaar 1960 eens prikken. De kaart die bij dat jaartal als meest recente kaart wordt getoond, blijkt in dit geval helemaal niet zo recent te zijn, maar al acht jaar oud, namelijk van 1952. Daar kom je achter als je jaar na jaar terugschuift: het kaartbeeld blijkt dan namelijk identiek te blijven tot en met 1952; pas in 1951 ver schijnt er een eerdere kaart. Goed om te weten. We hebben dus de kaart van 1952 te pakken en daarop zien we het landschap van voor de grote herverkave ling. En dat is een groot verschil met het huidige landschap. Het eerste dat opvalt, is dat het Dirkshorner Meer nog niet te bekennen is. Dat werd namelijk pas rond 1974 gegraven en de eerste topografische kaart waarop het voorkomt, verscheen pas in 1983. De snelweg Schagen-Alkmaar (de N245, maar in lokale termen nog altijd de S3) ontbreekt eveneens. Die werd pas in 1975 geopend en voor de aanleg ervan werd zand Zicht op Haringcarspel december 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2018 | | pagina 16