Voor Sjaak heb ik vele toestellen gebouwd, jammer genoeg is hij vrij plotseling gestopt met modelvliegen. Natuurlijk heb ik voor mezelf ook verschillende toe stellen gebouwd, zoals de Corsair en de Mustang, een kist met 250 cm spanwijdte. Met helikoptervliegen ben ik na een aantal maanden gestopt, de kosten daar van liepen me te hoog op. De techniek die het tegen woordig mogelijk maakt om helikopter te vliegen, heeft het vliegen veel eenvoudiger gemaakt. De club is na veel omzwervingen terecht gekomen in de Wieringermeer en heeft nu een prachtig vliegveld op de oude vuilstort vlak bij Medemblik. Helaas van wege de verre rit heb ik moeten stoppen daar de afstand groot is en de autorit te veel zou kosten. Ook is het vliegen anders geworden omdat men nu hoofd zakelijk met elektromotoren vliegt. Zo heb ik toch nog een beetje luchtvaartervaring gekregen daar de grondbeginselen dezelfde zijn. Nieuwe baas De Firma Snaas kende enkele verbouwingen door uitbreiding en vernieuwing. Wij zijn ook een paar keer met het personeel en aanhang uit geweest wat heel mooie dagen waren. Bezoek aan de Zaanse Schans en ook enkele bowlings die we bezocht heb ben. Theo Boekel werkte in de winkel, die ik in de eerste jaren ophaalde uit Zijdewind. Hij ging emigre ren naar Nieuw Zeeland. Daar heb ik eerder goed contact mee gehad maar plots is dat verbroken, de oorzaak weet ik niet. Theo verzorgde daar Nederlandse uitzendingen. Bij Bang en Olufsen heb ik een enkele keer een cursus mogen volgen te Kortenhoef. Dat waren interessante leerzame dagen. 1982 werd een verdrietig jaar daar Nic Snaas het bedrijf verkocht. Hij heeft voor de meesten van het personeel ander werk gezocht, maar alleen voor Rob Teitsma kon hij geen passend werk vinden. Ik ben toen voor de Firma van Zoonen gaan werken, alleen was er geen werk voor vijf volle dagen. Drie dagen in de week naar Slootdorp en de rest thuis klanten die ik zelf had bediend. Ook werd ik een paar keer opgeroepen voor werk in Ursem. De firma Konijn en ook de firma Jan Groot in Schagen heeft me eens nodig gehad. Al met al was ik zeer tevreden met deze oplossing. Toen ik 65 werd ben werd ik alleen nog door van Zoonen opgeroepen als er TV's defect waren. Ook van Zoonen stopte daar hij toch ook op leeftijd was en zijn vrouw een beroerte gekre gen had. Het bedrijf werd overgedaan aan een firma uit Medemblik. Daar heb ik nog wel eens een TV gehaald. Later kwam ik in kennis met Arnold de Wit te Broek op Langedijk en haalde ik daar het benodigde materiaal voor reparatie enz. In 2001 bij het bereiken van de leeftijd van 75 jaar ben ik helemaal gestopt met reparaties voor klanten. De Wit heeft het overgeno men en als iemand mij belde voor reparatie van Radio of TV stuurde ik ze naar hem. Een (onverwacht) weerzien Om nu weer terug te keren naar m'n diensttijd. Er is van rijkswege na thuiskomst uit Indië niks gedaan voor het welzijn van ons militairen. Vlak voor de eeuwwisseling kwam daar iets verandering in, zo kre gen we nog 1000 gulden en werd er een veteranenin- stituut opgericht wat een maandblad uitgaf genaamd De Opmaat. De soldaten werd daardoor gelegenheid gegeven een reünie te houden. Voor ons chauffeurs der Marine is dat ook gelukt. Op een keer in 1999 stond er een advertentie in de Opmaat van Gerard van Roekel uit Ede. Hij zocht foto's uit die tijd aan de Kruiserkade en vooral van de auto waar hij chauffeur op was: de Lindwurm. Zicht op Haringcarspel De Corsair november 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2015 | | pagina 21