Bevolking te nieuwsgierig (I)
Op 3 juli 1942 is om 02.20 uur in de polder Woudmeer ten oosten van Kalverdijk en Dirkshorn
een Engelse bommenwerper brandend neergestort. Twee van de zeven bemanningsleden hebben
het overleefd en zijn door burgers van Warmenhuizen naar de woning van dokter Van Hesteren
gebracht, Dorpsstraat 108. De dag erna zijn veertien inwoners verhoord omdat ze sympathie
hadden getoond voor de twee gewonde vliegeniers. De verhoren zijn samengevat in een
zogenaamd Proces-Verbaal: een stuk van zes getypte kantjes, in het Duits, waarvoor burgemeester
Nolet ambtshalve hoofdverantwoordelijk was. Zijn echtgenote Jo Nolet - de Rijk beschreef haar
belevenissen van diezelfde dag in haar oorlogskroniek. Onderstaand de vertaalde versie van het
Proces-Verbaal met daaromheen een reconstructie van de gebeurtenissen op 3 juli 1942.
Gebonk op de boetdeur
De tweemotorige Wellington bommenwerper AD
605 van het 109e Squadron van de Royal Air Force
was op donderdag 2 juli 1942 om 22.54 uur vertrok
ken van de vliegbasis Stradishall (graafschap Suffolk) in
Engeland. De bommenwerper had speciale apparatuur
aan boord. Het was een testvlucht, onderdeel van een
hele reeks vluchten en deze keer ging het om een
proef met draadloze apparatuur. Gelet op het feit dat
het toestel meevloog met de bommenwerpersstroom
van 325 toestellen naar Bremen, lijkt het uitluisteren
van het Duitse radioverkeer als reactie op de aanval
nog het meest waarschijnlijke.
Deze Wellington had slechts een beperkte
bommenlast bij zich, bedoeld voor een bijzondere
situatie onderweg, en heeft waarschijnlijk niet boven
het doelgebied gevlogen maar wel op de route er
naartoe en er vandaan. "Uit de vluchtgegevens van die
nacht blijkt niet dat de twee toestellen van het 109e
squadron, waarvan er een dus de AD 605 was, ook
daadwerkelijk hebben gebombardeerd. Ze hadden
een bommenlading bij zich van 4 x 250 ponds
bommen. Dit is veel minder dan de gebruikelijke
bommenladingen en misschien meer meegegeven
uit handzaam oogpunt (als ze toch boven vijandelijk
gebied zijn.
Over de zeven bemanningsleden zijn wat bijzonderheden
bekend. Twee ervan - WJ. Morrison en J.A. Eyers -
behoorden vermoedelijk tot het grondpersoneel van
de R.A.F. en zouden speciaal bij deze test betrokken
zijn geweest. Drie bemanningsleden hadden al eerder
samen gevlogen: RJ. Liversuch, J.W Garnett en WR.
4
Zicht op Haringcarspel
Door Siem Bakker Nzn.
Dirkbhorn /dk74—
'Rijp
luis'vS
talverdijk;
Vickers Wellington AD 605
2-3 juli 1942
Oud1
Een formatie Wellingtons die in gereedheid wordt gebracht voor
vertrek. Hier in 1943 vanaf de basis Hixon, Staffordshire
(bron Imperial War Museum, Londen).
il wireless
operator
3 radio -
teleqnf'**
7 staartschutter
4 special wireless operator
6 neuskocpd
schutter XI
2 waarnemer
1. Sullivan; 2.Allison; 3. Adamson; 4. Eyers; 5. Morrison; 6. Liversuch; 7.Gamelt.
Naar een schets van Ab A. Jansen in Gevleugeld VerledenBaarn, 1975.
april 2015