Bevolking te nieuwsgierig (I) Op 3 juli 1942 is om 02.20 uur in de polder Woudmeer ten oosten van Kalverdijk en Dirkshorn een Engelse bommenwerper brandend neergestort. Twee van de zeven bemanningsleden hebben het overleefd en zijn door burgers van Warmenhuizen naar de woning van dokter Van Hesteren gebracht, Dorpsstraat 108. De dag erna zijn veertien inwoners verhoord omdat ze sympathie hadden getoond voor de twee gewonde vliegeniers. De verhoren zijn samengevat in een zogenaamd Proces-Verbaal: een stuk van zes getypte kantjes, in het Duits, waarvoor burgemeester Nolet ambtshalve hoofdverantwoordelijk was. Zijn echtgenote Jo Nolet - de Rijk beschreef haar belevenissen van diezelfde dag in haar oorlogskroniek. Onderstaand de vertaalde versie van het Proces-Verbaal met daaromheen een reconstructie van de gebeurtenissen op 3 juli 1942. Gebonk op de boetdeur De tweemotorige Wellington bommenwerper AD 605 van het 109e Squadron van de Royal Air Force was op donderdag 2 juli 1942 om 22.54 uur vertrok ken van de vliegbasis Stradishall (graafschap Suffolk) in Engeland. De bommenwerper had speciale apparatuur aan boord. Het was een testvlucht, onderdeel van een hele reeks vluchten en deze keer ging het om een proef met draadloze apparatuur. Gelet op het feit dat het toestel meevloog met de bommenwerpersstroom van 325 toestellen naar Bremen, lijkt het uitluisteren van het Duitse radioverkeer als reactie op de aanval nog het meest waarschijnlijke. Deze Wellington had slechts een beperkte bommenlast bij zich, bedoeld voor een bijzondere situatie onderweg, en heeft waarschijnlijk niet boven het doelgebied gevlogen maar wel op de route er naartoe en er vandaan. "Uit de vluchtgegevens van die nacht blijkt niet dat de twee toestellen van het 109e squadron, waarvan er een dus de AD 605 was, ook daadwerkelijk hebben gebombardeerd. Ze hadden een bommenlading bij zich van 4 x 250 ponds bommen. Dit is veel minder dan de gebruikelijke bommenladingen en misschien meer meegegeven uit handzaam oogpunt (als ze toch boven vijandelijk gebied zijn. Over de zeven bemanningsleden zijn wat bijzonderheden bekend. Twee ervan - WJ. Morrison en J.A. Eyers - behoorden vermoedelijk tot het grondpersoneel van de R.A.F. en zouden speciaal bij deze test betrokken zijn geweest. Drie bemanningsleden hadden al eerder samen gevlogen: RJ. Liversuch, J.W Garnett en WR. 4 Zicht op Haringcarspel Door Siem Bakker Nzn. Dirkbhorn /dk74— 'Rijp luis'vS talverdijk; Vickers Wellington AD 605 2-3 juli 1942 Oud1 Een formatie Wellingtons die in gereedheid wordt gebracht voor vertrek. Hier in 1943 vanaf de basis Hixon, Staffordshire (bron Imperial War Museum, Londen). il wireless operator 3 radio - teleqnf'** 7 staartschutter 4 special wireless operator 6 neuskocpd schutter XI 2 waarnemer 1. Sullivan; 2.Allison; 3. Adamson; 4. Eyers; 5. Morrison; 6. Liversuch; 7.Gamelt. Naar een schets van Ab A. Jansen in Gevleugeld VerledenBaarn, 1975. april 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2015 | | pagina 6