Verder werden in die tussentijd wel korte ritjes gemaakt en moest er onderhoud gepleegd worden. Na diensttijd moest je om de drie dagen wachtdienst rijden, wat bestond uit een busdienst vanaf ik meen 4 uur, tot middernacht om het uur van de kazerne tot de Wonokromobrug en weer terug. Alles wat langs de weg stond mocht mee vanaf bepaalde halteplaatsen. Op mijn eerste rit 's morgens stond aan het begin van de stad een meisje te wachten dat ik elke morgen op de heenweg oppikte en in de stad afzette bij het Marine huisvestingskantoor. Later in mijn verhaal kom ik hier op terug. Tot september 1949 heb ik op deze bus gereden daarna werd ze overgedragen aan de TNI (Tentara Nasional Indonesia, het "Indonesische Nationale Leger). Ook moest ik de laatste dagen nog met een soort pantserwagen door de stad rijden bedoeld om een beetje orde te houden. van de Zuiderkruis, het Libertyschip waarmee we terug voeren. Hier een foto van ons vertrek veel meisjes in tranen achterlatend. Ook deze terugreis heb ik me niet verveeld, al werden wij vaak bezig gehouden met klusjes die niks om het lijf hadden. Deze keer was er niets op het eten aan te merken. Na de Indische Oceaan kregen wij te maken met de uitloper van een cycloon, die voor een wel héél hoge deining zorgde. Van de wind hebben we geen last van gehad, maar het schip stampte vreselijk, de steven dook steeds in de golven en dan kwam de schroef boven water wat enorme klappen gaf wanneer die weer onder water verdween. Ook toen heb ik geen last van zeeziekte gehad. Met het middagmaal waren we maar met 16 man die gingen eten, van de 1500 die aan boord waren! We aten bruine bonen met uitgebakken spek en normaal hou ik niet van bruine bonen, maar deze combinatie was heerlijk!! Naar huis Er was een zendontvanger aan boord waarmee we met de andere wagens konden spreken, het was wel leuk werk. Toen kwam de dag, dat de thuisreis aanvaard werd. Twee flinke kisten met spullen die ik verzameld had en kleren waren al eerder aan boord Toen we Aden naderden hielt het stampen op en werd iedereen weer gewoon mens. In Aden werd ge bunkerd maar wij mochten niet van boord. Hierna kwam die Rode zee weer, maar deze keer geen erg hoge temperatuur. Het Suezkanaal en de Middel landse zee gaf weer veel te zien. Ook mochten wij de machine kamer van het schip bezoeken en kregen we uitleg over de turbine en de schroefas waar we langs mochten lopen. Zicht op Haringcarspel april 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2015 | | pagina 24