Zicht op Haringcarspel om in plat Haags te zeggen: "Chauffeur, je rêid als scheermes zag." Na het wegvaren in de ochtend mochten wij gaan slapen, met tot gevolg, dat ik het middagmaal heb overgeslagen en even voor zes uur wakker werd. Ook gebeurde het dat ik een officier die een weekeinde vrij had, naar Tretes bracht en dan zelf ook in het vakantiehuis aldaar verbleef. Zo ook in 1948, een week voor de tweede politionele actie. Tijdens de middagmaaltijd in de grote zaal zag ik een soldaat die mijn richting uitkeek en die ik herkende als Gerard Buren uit Zijdewind. Die paar dagen hebben wij samen opgetrokken. Hij vertelde, dat zijn broer Nico ook in Soerabaja in de Kromhoutkazerne lag, met hem had ik op de ambachtsschool gelopen. Afgesproken, dat ik hem zou opzoeken, maar daar kwam de eerste weken niets van. Nadat de politionele actie gestopt was, kreeg ik bericht van mijn ouders dat Gerard bij die actie gesneuveld was. Meteen heb ik aan de transportofficier verteld wat er aan de hand was en kreeg ik een rijopdracht naar de Kromhoutkazerne. Ik meldde me bij de wacht en vertelde waarvoor ik kwam. Deze vertelde toen dat als ik heel hard reed ik hem misschien net kon zien opstijgen daar hij nu naar huis ging met het vliegtuig. De commandant Het is echter één keer gebeurd dat ik toegewezen werd aan de commandant van de Van Galen, overste Cocks. Iedereen had een hekel aan deze man, ik had nog nooit voor hem gereden. Onze transportofficier zei tegen me "jij moet deze keer voor hem rijden maar denk er om, jij bent de commandant op jouw auto en hij is het op zijn schip". Het was namelijk zo, dat hij altijd zelf wilde rijden, terwijl het niet mocht. De andere chauffeurs lieten dat toe, maar onze transportofficier had al vaak gezegd "niet doen". De commandant kwam de loopplank af nadat ik me gemeld had en zei: "geef me de sleutels". Ik zei hetzelfde wat onze transportofficier had gezegd "U is commandant op uw schip en ik ben het op deze auto". Het bleef even stil en toen ontplofte de man bijna! Ik bracht hem thuis, waarna ik vroeg of hij me nog meer nodig had. "Jij blijft hier staan, want je staat vierentwintig uur tot mijn beschikking". Ik wil graag eerst wel even eten zei ik, "daar heb ik niks mee nodig, je blijft hier, anders wordt het krijgsraad". Ik dacht, we zien wel hoe dit afloopt, ik ga naar de transportofficier en leg het verhaal aan hem voor. Ik kreeg een pluim en hij zei, ga maar eten en meld je dan maar bij hem maar maak je geen zorgen. Ik terug naar hem en meldde me weer, een tirade en dreigen met krijgsraad! Je kon hem aan het andere einde van de stad horen. Na een uurtje voor het huis te hebben gestaan kwam er een maat van me met een jeep aanrijden. Ik zei, "wat kom jij hier doen?". "De commandant mag zelf rijden voortaan, maar dan met een jeep" zei hij. Toen kon je hem in de hele archipel horen!!! Wij gingen blij naar de kazerne, wij waren van hem af! Op de bus Voor mij was na deze verwikkelingen het leuke van het rijden met deze auto er af, dus vroeg ik overplaatsing op een bus. De rest van mijn tijd in Soerabaja heb ik dus op een Chevrolet bus gereden. Elke morgen was de eerste dienst, personeel ophalen uit de stad. Een ritje van ongeveer 30 km heen en terug, iets wat zich om ongeveer 1 uur herhaalde door het personeel terug naar huis te brengen. april 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2015 | | pagina 23