Zicht op Haringcarspel Toevallig staat op de volgende foto ook de Ford Mercury waar ik later mee gereden en voor gezorgd heb. De eerste weken werd bekeken wie er auto kon rijden. We kregen dus even een paar lessen in het linkse rommelige verkeer. Al snel kreeg ik rij opdrachten, korte ritjes met een jeep of drietonner in de stad. We waren opgeroepen om OVW-ers (oorlogsvrijwilligers) af te lossen, deze gingen na enkele maanden naar huis, waarna er ruimte kwam in de kazerne en wij daar naar toe verhuisd zijn. Ook kregen wij hierna een vervoermiddel waar we voor moesten zorgen. Ik kreeg de eerder vermelde Ford Mercury te besturen. Taxi rijden Dit hield in, dat ik ritten voor en met officieren moest maken. Vaak werd ik toegewezen aan de commandant van een schip dat in de haven lag. De commandant woonde meestal in de stad en dan was het 's morgens ophalen en na de middag thuis brengen. Vaak daarna ritjes naar uitjes of de bioscoop. Na het thuis brengen van de commandant ging ik weer naar de kazerne, op de kamer was telefoon voor het geval ik opgeroepen werd. Aan heel veel commandanten heb ik mooie herinneringen waar ik op Oost-Java leuke ritjes voor heb mogen maken. Ook losse taxiritten voor de Marine waren er bij. Zo kwam er eens een schip binnen en moest een luitenant ter zee met spoed naar Malang gebracht worden daar een zoontje van de man op sterven lag. In de stad mocht je niet sneller dan 30 km en buiten was 60 het maximum. De afstand Soerabaja - Malang is ongeveer 100 km. Daar ik om 4 uur vertrok en om 6 uur niet meer buiten de stad mocht zijn, wat natuurlijk onhaalbaar was, werd het een niet te vergeten ritje. Om te beginnen kreeg ik een wapen mee, waar ik in wezen niet veel aan zou hebben. De maximumsnelheid heb ik meerdere malen fors overtreden. De officier heb ik afgeleverd, ben meteen omgekeerd, maar op de terugweg werd het al spoedig donker. Bij de afslag naar Tretes werd er een steen naar me gegooid die op het dak van de auto terecht kwam.Verder gereden met zeer hoge snelheid en plots een rood licht voor me en soldaten! Ik vloog de versperring voorbij en keerde, waarna ik mijn rijopdracht én de reden vertelde. Men wenste mij een goed reis verder. Ik was blij weer de Wonokromo brug te passeren. Franse oorlogsbodems hebben eens een bezoek gebracht, dat was voor ons een enorme drukke week. Er waren party's en bezoeken aan kunstwerken met de Franse officieren. Wij kregen vijf dagen lang nachtpermissie dus die dagen kwam er van slapen weinig. Als hulp reed er steeds een adelborst met mij mee die de Franse taal machtig was, al was dat ook gebrekkig, daar hij soms Maleis en Engels er doorheen haspelde. Verder vond ik zijn Haagse accent komisch. Op een keer moest ik met hem een officier in de stad ophalen maar daar was nogal haast bij. Het verkeer met al die kris en kras kruisende Bedjah's! daar vloog ik nogal resoluut tussendoor, wat hem de opmerking ontlokte april 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2015 | | pagina 22