aan wilde slaan. Bertus en ik waren al heel lang met dat ding bezig toen ze plots aansloeg, erger nog, op hol sloeg met daarna het gevolg dat de krukas brak en we dus van voren af aan konden beginnen! Dat was geen leuke ervaring. In die tijd was het vaak zo, dat sommige motoren eerst met benzine gestart werden voor ze op gas overgingen en daar zijn ook gekke dingen mee gebeurd, zoals ontploffingen waardoor het motorhuis los van het dek kwam en er personen gewond raakten. Een B17 bommenwerper is neergestort gedeeltelijk op de Laanderweg. Precies tussen twee huizen door werd een stuk boomgaard voor de vlakte gemaaid. De firma werd gevorderd om dat ding op te ruimen, gelukkig waren de mensen er eerder uit gesprongen. De twee onderduikers onder leiding van de Duitsers hebben dat ding gesloopt en Bertus zag wel kans wat materiaal achterover te drukken. Aluminium was schaars en we goten veel zuigers dus dat kwam goed van pas. Na september 1944 werd het langs de weg echter gevaarlijk voor mij. Tevens was er weinig werk meer, daar de stroom uitgevallen was. Alles lag bijna stil. De geallieerden waren Nederland al binnen gevallen en we dachten toen, de oorlog is zo over. Helaas, er kwam nog een vreselijke winter aan. Duizenden mensen, die met van alles waar wielen onder zaten langs de huizen trokken om een beetje eten te kopen. Velen hebben die tochten niet overleefd. De Duitsers vorderden alle paarden en ook de enkele vrachtauto's die er nog waren. Velen wisten onder te duiken, zo ook Rein Bood uit Tolke. Zijn wagen stond onder het stro op het erf van mijn ouders. De eigenaar zei "als de oorlog voorbij is kom jij bij mij werken en maak je die auto weer rijklaar". Het was een zeer spannende tijd, de Duitsers waren eens op zoek naar die vrachtwagen, maar gelukkig door mist en misleiding van de buren Zuiker zijn ze nooit verder gekomen. De trein is vlak bij ons huis en een keer bij de Middenweg beschoten door geallieerde vliegtuigen. Vooral in de nacht zijn veel vliegtuigen brandend neergestort wat soms angstige momenten opleverde, daar je niet kon zeggen waar hij zou neer komen. Op 5 mei 1945 was het eindelijk zover, voor Nederland was de oorlog over en de afspraak met Rein Bood werd gestand gehouden. De wagen werd met paarden naar Tolke gesleept en daar heb ik de hele auto uit elkaar gehaald, de gasgenerator verwijderd en alles van roest ontdaan want dat halfjaar onder stro was niet best geweest. Het was één van de eerste vrachtwagens die er weer reden. Meteen heb ik daar mijn rijbewijs gehaald. Na deze auto heb ik van verschillende onderdelen nog een kleine vrachtwagen weten te maken. Het was een Willy's Overland geweest maar er werd een Buick motor ingezet en de achterbrug kwam geloof ik van een Opel. De voorremmen waren nog mechanisch, de achterremmen op oliedruk. Dus de handrem? Op de voorwielen dan maar! Met deze auto heb ik eten gereden in de Wieringermeer voor de arbeiders daar, maar ook op zondag eten voor de politieposten. De arbeiders haal den wij op uit Amsterdam en brachten ze aan het Zicht op Haringcarspel Scheepswerf van Bertus de Waal in Noord-Scharwoude naast de veilingspoorlijn. Hier een foto van voor de oorlog met Jan Barsingerhorn die later het bedrijf overnam van Lies en Gert Bood. november 2014

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2014 | | pagina 24