Na het verlaten van de school bestond voor mij het gevaar naar Duitsland uitgezonden te worden, omdat technische beroepen daar gevorderd werden. Dus niks geen MTS, die opleiding lag stil. Ik hielp vaak met kool laden en ook wel klaar maken voor in de schuur. Mijn vader had een schuit voor het vervoer van tuinbouwproducten naar de veiling. Het onderhoud daarvan was bij de scheepswerf van Bertus de Waal in Noord-Scharwoude. Die kon mij wel gebruiken en al was het voor een laag loon, ik bleef uit handen van de Duitsers omdat we voor de voed selvoorziening werkten. Gasgeneratoren in beurt schepen inbouwen en verder reparatiewerk van diverse vaartuigen. Ik heb daar erg veel geleerd, men liet me mijn gang gaan en heb dan ook veel motoren mogen repareren. Ook las- en draaiwerk hoorde er bij. De dagen waren lang van 's morgens 7 tot 's avonds 6 uur. Bij Bertus werkten ook nog twee onderduikers. Ene Jan Omvlee ben ik in 1948 in Soerabaia nog weer tegen gekomen, hij was vlieg tuigmaker bij de Marine. Ook heb ik enkele span nende momenten meegemaakt toen schepen die bij de werf lagen door vliegtuigen beschoten werden. Dit gebeurde onder de middag, ik zat te eten en door gebrek aan elektriciteit draaide er constant een motor op gas. Hierdoor had ik geen vliegtuigen gehoord dus was het wel even schrikken. Op de plaats waar ik geze ten had was een verdwaalde kogel ingeslagen en ben ik dus door het oog van de bewuste naald gekropen. Ik heb een hele leuke herinnering aan de reparatie van een scheepsmotor van het merk Junker diesel. Dit was een Gegenkolben dieselmotor. De motor was nog betrekkelijk nieuw maar stond helemaal vast, er was geen beweging in te krijgen. Dit kwam door de slechte kwaliteit dieselolie. Het was een twee cilinder en de zuigers heb ik er met een hamer en een stuk hout als buffer uit moeten slaan. Wat tussen zuiger en cilinder zat leek net kauwgom. Gelukkig viel de schade heel erg mee, was zelfs nihil te noemen en de motor liep later weer als een zonnetje! Ook heb ik het beleefd dat een kromhoutmotor van Schipper Konningsbruggen uit Den Helder na reparatie niet Zicht op Haringcarspel Ambacht school Alkmaar praktijklokaal Elektriciteit en draaien en batikwerken, medeleerlingen waren o.a.Aat Sinnige uit Schagen en Henk de Graaf uit Schagerbrug. Op deze foto ben ik 14 jaar. Het oogsten en verwerken van de kool. november 2014

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2014 | | pagina 23