Na het verlaten van de school bestond voor mij het
gevaar naar Duitsland uitgezonden te worden, omdat
technische beroepen daar gevorderd werden. Dus niks
geen MTS, die opleiding lag stil.
Ik hielp vaak met kool laden en ook wel klaar maken
voor in de schuur. Mijn vader had een schuit voor het
vervoer van tuinbouwproducten naar de veiling. Het
onderhoud daarvan was bij de scheepswerf van Bertus
de Waal in Noord-Scharwoude. Die kon mij wel
gebruiken en al was het voor een laag loon, ik bleef
uit handen van de Duitsers omdat we voor de voed
selvoorziening werkten. Gasgeneratoren in beurt
schepen inbouwen en verder reparatiewerk van
diverse vaartuigen. Ik heb daar erg veel geleerd, men
liet me mijn gang gaan en heb dan ook veel motoren
mogen repareren. Ook las- en draaiwerk hoorde er
bij. De dagen waren lang van 's morgens 7 tot 's
avonds 6 uur. Bij Bertus werkten ook nog twee
onderduikers. Ene Jan Omvlee ben ik in 1948 in
Soerabaia nog weer tegen gekomen, hij was vlieg
tuigmaker bij de Marine. Ook heb ik enkele span
nende momenten meegemaakt toen schepen die bij
de werf lagen door vliegtuigen beschoten werden. Dit
gebeurde onder de middag, ik zat te eten en door
gebrek aan elektriciteit draaide er constant een motor
op gas. Hierdoor had ik geen vliegtuigen gehoord dus
was het wel even schrikken. Op de plaats waar ik geze
ten had was een verdwaalde kogel ingeslagen en ben ik
dus door het oog van de bewuste naald gekropen.
Ik heb een hele leuke herinnering aan de reparatie
van een scheepsmotor van het merk Junker diesel. Dit
was een Gegenkolben dieselmotor. De motor was
nog betrekkelijk nieuw maar stond helemaal vast, er
was geen beweging in te krijgen. Dit kwam door de
slechte kwaliteit dieselolie. Het was een twee cilinder
en de zuigers heb ik er met een hamer en een stuk
hout als buffer uit moeten slaan. Wat tussen zuiger en
cilinder zat leek net kauwgom. Gelukkig viel de
schade heel erg mee, was zelfs nihil te noemen en de
motor liep later weer als een zonnetje! Ook heb ik
het beleefd dat een kromhoutmotor van Schipper
Konningsbruggen uit Den Helder na reparatie niet
Zicht op Haringcarspel
Ambacht school Alkmaar praktijklokaal Elektriciteit en draaien en batikwerken,
medeleerlingen waren o.a.Aat Sinnige uit Schagen en Henk de Graaf uit Schagerbrug.
Op deze foto ben ik 14 jaar.
Het oogsten en verwerken van de kool.
november 2014