de klointjes bai Sunterklaas komme, en ze krege allegaar 'n pakkie van Piet. Soms ok nag 'n pluimpie, of "Zuks mag je nooit meer doen". Toen ware de grote joös en moide an de beurt. En Sunterklaas wist toch zo'n zoöd van iederien! Ok van dinge die beurd ware, weer moeder hillegaar niks van wist. Moeders wete ok lang niet alles, da's maar goed ok. "Wie is toch deuze Sint?", smiespelde d'ien en d'aar. "Ik weet 't echt niet!" zee moeder, maar kreeg wel 'n donkerbruin vermoeden. Hullie dochter Maartje weunde in Haarlem, en had al 'n toidje 'n vriend. Lesten had ze nog vroegen of die knul ok meekwam met Sinterklaas. Maar Maartje had zoid: "Dat weet ik nog niet hoor moeder, efkes geduld." Ze had ook nog vroegen 'Wat is 't voor joon is 't, komt ie hier vedaan?", maar deer had ze gien antwoord op kregen. As echte Westfries wulde ze ook nog vrage: hoe hiet ie-wat doet ie-en wat doet z'n vader, maar dat had ze maar achterwege leiten. Nou, deuze Sunterklaas was gien Westfries, dat hoorde ze wel, en an z'n hande was niet te zien wat voor werk ie deed, met die hand skoene an. Nou ja ,we hore 't wel, docht moe der. Ondertussen had iederien bedat al voor Sint op de kniese leit. Toen nag effies zinge Dank u Sinterklaasje, en Sint en Piet ware vort. Maar ze zag ok dat Maartje d'r achteran stiefelde. De hele familie zat weer om de tafel met sukkelamelk, spikkelaas en taai. En deer kwam Maartje opperdan met 'n vreemde knul. Hij gaf vader en moeder 'n hand en zee: "Ik ben Jan". "Dag Sunterklaas", zee moeder zachie's - want kloine potjes hewwe grote ore - en toen kwam 't verhaal. Maartje had Jan vroegen "Ga je mee met Sinterklaas nai ons thuis?" En Jan had zoid: "Hillegaar op zicht zeker, met iederien d'r bai, nei hoor, are keer maar. As ik nou Sunter klaas mocht weze den loikt me dat wel wat, maar aars niet". Dat liet Maartje zich gien twei keer zegge, dus ze belde metien nei Zwarte Piet om te vrage of Jan voor Sint mocht speule, en dat mocht. En de leste zonde en foutjes van iederien, deer wist Maartje ok nag wel an te komme. Ze had 't allegaar voor Jan opskreve, en die wist 't goed te brenge. "En", zee Jan groös, "ik hew m'n hele skoonfemilie al voor me op de kniese had, wie doet me zuks na?!" 't Was 'n merakels mooie Sunterklaas dat jaar. Riet Wever-Appel. Heldersche en Nieuwedieper Courant 10 dec 1871 Sinterklaas op Oudewal 4 Warmenhuizen In de sinterklaastijd zat zwarte piet bij ons op zolder. Hij had daar zijn bed staan dat was altijd spannend. Overdag gingen we dan kijken naar zijn bed, want dan lag hij er op. Een zwart masker en een opgevuld bed. En als het donker werd dan ging zwartepiet aan het werk. Je hoorde hem dan zagen en timmeren want dat kon vader Piet wel. Moeder zei dan "Hoor je het, Piet is weer uit bed". Hij maakte een poppenhuis of een garage of een oude autopet weer als nieuw. Om die tijd zag je ons niet meer op zolder. Kees en Tinie Blokker. Sunterklaas en het verhaal van de Zwarte Hand 't Was altoid bar spannend in de Sunterklaas- toid. Af en toe mocht je je kousie ophange. Want skoentje zette, dat beurde allien zaterdageivend. Dat kwam zo; deur de week liepe we allegaar op klompe. Die konde niet zomaar nat en smerig bai de kachel. Dus werd 'r een stoel of klererekkie bai de kachel zet, weer je je kous overheen mocht hange. As je den wakker werd, ging je gauw koike of Zwarte Piet deer wat in daan had. En ja hoor, meistal 'n chocolabeessie of wat suikergoed. Soms lag d'r ok nag een brieffie bai. Den wist Zwarte Piet dat je wat niet goed dein had. Men schrijft ons uit llaringcarspel, dd. 7 dezer; „Sinterklaas heeft weder zijne jaarlijksche geschenken aan oud en jong, aan rijk en arm doen uitreiken. De goede Sint heeft de aigemeene armen dezer gemeente weder niet vergeten. Elk behoeftig gezin ter dezer plaatse ontving 500 turven, toezegging van de ontvangst van 14 roggebrooden (één per week), en eeiiige kazen. Dit gebeurt bier ieder jaar, en wel uit een vast fonds. Iemand, in zijn leven te Tutjeborn woonachtig, heeft zijne landerijen onder die voor waarden aan de aigemeene armen vermaakt, toen hij zonder erfgenamen na te laten overleed. De vermelde mtdeeling wordt bekostigd uit de jaarlijksche landluiur. Vroeger werd uitsluitend kaas uitgedeeld, maar men heeft begrepen dat de mensch, eu vooral de arme bij kaas alleen niet kan leven en vandaar de toevoeging van turf en brood. Welligt dat later nog eens de kaas door vïecsch of spek wordt vervangen. De bedoelde landerijen worden beheerd door één lid van het Hervormde en één van het K. C. kerk bestuur."

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2011 | | pagina 10