MUSEUM HISTORISCH HARENKARSPEL
Als je als suppoost in het museum bent merk je hoeveel aanloop er is. Vooral met redelijk tot goed
weer komen er veel mensen een kijkje nemen. Veel opa's en oma's die hun kleinkinderen vertellen
hoe het vroeger was. De meeste kinderen luisteren aandachtig en stellen dan ook weer vragen.
Dat vind ik mooi om te zien en het geeft aan hoe nuttig het museum is. Veel oudere mensen gaan
de foto's en films op de computers bekijken en zeggen bij het weggaan dat ze zeker nog een keer
terugkomen want dan hebben ze nog lang niet alles kunnen bekijken. Van veel mensen die door
het museum lopen hoor je dat het een zee van herkenning is en herinneringen komen naar boven.
Historie laten zien prikkelt de mensen om er over te gaan vertellen.
De laatste keer dat ik suppoost was heb ik geteld hoeveel mensen er van 1 juni 2008 tot 1
november in het museum zijn geweest, dat waren er 7250! Dit grote aantal mensen geeft aan dat
de combinatie dierenpark/museum heel goed is. De toegang naar het museum is hierdoor heel
laagdrempelig.
Langs deze weg even een woord van dank aan alle (zo'n 90!) vrijwilligers van de Historische
Vereniging, maar ook aan de vrijwilligers en oprichter van Dierenpark Van Blanckendaell voor de
gezellige en uitstekende samenwerking.
Tineke Koenis.
Museum; Stichting Beheer HvH; Wil de Groot, Postbus 53, 1749 ZH Warmenhuizen; 0226-393074.
Mail: Wb.deqroot@guicknet.nl
Voortgang en nieuws omtrent het museum:
We draaien nu vanaf mei 2007. De diverse werkgroepen doen geweldig werk, waardoor de
dagelijkse gang van zaken rond museum, acquisitie, onderhoud en inrichten\opstellen spullen en
openstelling van museum goed loopt. Hulde aan de vrijwilligers. Ook voor de prettige manier
waarop alles verloopt.
Voor onze onderhoudswerkzaamheden en tijdelijke opslag misten we een geschikte ruimte. Sinds
enige tijd hebben we de beschikking over een werkplaats aan de Dorpsstraat in Tuitjenhorn. Door
de groei van het park ontstond behoefte aan een extra ruimte voor opslag en stalling voor lastige
dieren. Wij trekken hier bij in.
Organisatorisch komen we nog steeds zaken tegen, waardoor we ons moeten aanpassen aan de
situatie. De belangrijkste factor is de toeloop van belangstellenden en de wensen en vragen van
deze belangstellenden vooraf. Telefoontjes: kan dit, kan dat, kan het anders, groepen, enz. Wil je
niet ten ondergaan aan het succes, moet je zorgen dat de toestroom van publiek goed geregeld
wordt. We zijn erg blij dat er nu bij de entree van het park een receptie zit. Het is weer rustig aan
de telefoon. Nu het volgende organisatorische punt aanpakken.
Onze administratie is niet meegegroeid met de groei van de vereniging en zijn activiteiten. Extra
probleem hierbij is het plotselinge overlijden van onze penningmeester Jan, tijdens de overdracht
van zaken. Voor de volgende jaarvergadering verwachten wij deze problemen opgelost te hebben.
Wij willen dan aangeven wat er geïnvesteerd is en wie wat betaald heeft. Op dit moment kunnen
we zien dat St DpB (Dierenpark) op ca. 30.000 euro na alle inrichtingkosten heeft voldaan. De
doorlopende kosten worden ook in zijn geheel door St DpB betaald. Het is logisch dat wij in deze
kosten bij gaan dragen. Als de administratie op orde is kunnen we aantonen dat de contributie van
7 euro alleen de doorlopende kosten van de vereniging dekt. Zouden we een eigen museum
hebben, dan moet je die kosten van onderhoud, gwe en og lasten zelf betalen. Een redelijke
bijdrage van de vereniging en zijn leden, die gebruik maken van museum en daarbij ook nog
toegang krijgen tot een prachtig park is normaal.
-3-