DEKKERS VRACHTDIEF
WARMENHUIZEN - koedïik - ALK
t' 'nair^araMir'.mdi Xiivminuuiimiih
Om de Kromhout in de oorlog uit handen van de Duitsers te houden, hadden ze de motor eruit
gehaald en in een kist begraven bij het station in Warmenhuizen. De auto stond onder het hooi in
Kalverdijk. Doordat dit verraden werd, werd Tinus hiervoor nog opgepakt in de oorlog.
Na de oorlog ging Cor voor zichzelf
verder met de bodedienst. Tinus en Piet
gingen met z'n tweeën door onder de
naam Fa. Gebr. Dekker. Ze vervoerden in
die tijd o.a. drie keer in de week zes ton
kool naar Brussel.
In 1949 stopte Piet ermee, hij werd bus
chauffeur bij de NACO, waar overigens
nog een broer als chauffeur werkte, dat
was Klaas. Tinus ging alleen met het
transportbedrijf verder, met één auto. Hij
vervoerde o.a. zuurkool in opdracht van
het CVK (Centraal Verkoop Kantoor) dat
was gevestigd in Broek op Langedijk. Er
werd voor het CVK bij de volgende
zuurkoolfabrieken geladen: Vezet in Warmenhuizen, Burcht in Noord-Scharwoude, De Nijs in Zuid-
Scharwoude, Hollandia in Broek op Langedijk en
Hart in Oudkarspel. Hij vervoerde ook stenen voor
de steenfabriek in Schoorldam, dit was in opdracht
van zijn zwager Cor Duinmeyer uit Schoorl.
1949 in de Fuik. Kinderen van Tinus zitten op de auto.
Jan en Louis en de tweeling Joke en Ineke.
Jan Dekker is in 1953 op 68 jarige leeftijd
overleden. In 1956 werd de boerderij in de Fuik,
waar Tinus zijn bedrijf gevestigd was, gesloopt en
werd er een woonhuis met garage gebouwd. Dit
staat er nu nog.
Chevrolet voor automobielbedrijf Met in Alkmaar. Piet Dekker bij de auto
van de bodedienst, de laatste rit met de houtgasgenerator.
Fa. Gebr. Dekker, Tinus,
Piet en Cor, reden voor en
in de oorlog met een Che
vrolet, een Kromhout en
een tweede Chevrolet
voor de bodedienst (zie
foto: Dekker's Vracht-
dienst, Warmenhuizen-
Koedijk-Alkmaar). Op de
Chevroletten werden in de
oorlog houtgeneratoren
gebouwd. Toen de oorlog
voorbij was hadden ze op
beide geschreven "mijn
laatste rit" (zie foto's). Dat
gold voor de generatoren,
niet voor de auto's. Wer
king van houtgenerators:
zie artikel hierna.
1956, Mercedes 312 bij de carossiebouwer
Oversteg in Oudkarspel.
Tot 1959 was de Fuik nog een doodlopende
straat, hier en daar was (en is) de straat heel smal
en dan gebeurde het wel eens dat er een dakgoot
geraakt werd of zelfs in de laadbak lag.
TEL. 41 TEL.;
-20-