DEKKERS VRACHTDIEF WARMENHUIZEN - koedïik - ALK t' 'nair^araMir'.mdi Xiivminuuiimiih Om de Kromhout in de oorlog uit handen van de Duitsers te houden, hadden ze de motor eruit gehaald en in een kist begraven bij het station in Warmenhuizen. De auto stond onder het hooi in Kalverdijk. Doordat dit verraden werd, werd Tinus hiervoor nog opgepakt in de oorlog. Na de oorlog ging Cor voor zichzelf verder met de bodedienst. Tinus en Piet gingen met z'n tweeën door onder de naam Fa. Gebr. Dekker. Ze vervoerden in die tijd o.a. drie keer in de week zes ton kool naar Brussel. In 1949 stopte Piet ermee, hij werd bus chauffeur bij de NACO, waar overigens nog een broer als chauffeur werkte, dat was Klaas. Tinus ging alleen met het transportbedrijf verder, met één auto. Hij vervoerde o.a. zuurkool in opdracht van het CVK (Centraal Verkoop Kantoor) dat was gevestigd in Broek op Langedijk. Er werd voor het CVK bij de volgende zuurkoolfabrieken geladen: Vezet in Warmenhuizen, Burcht in Noord-Scharwoude, De Nijs in Zuid- Scharwoude, Hollandia in Broek op Langedijk en Hart in Oudkarspel. Hij vervoerde ook stenen voor de steenfabriek in Schoorldam, dit was in opdracht van zijn zwager Cor Duinmeyer uit Schoorl. 1949 in de Fuik. Kinderen van Tinus zitten op de auto. Jan en Louis en de tweeling Joke en Ineke. Jan Dekker is in 1953 op 68 jarige leeftijd overleden. In 1956 werd de boerderij in de Fuik, waar Tinus zijn bedrijf gevestigd was, gesloopt en werd er een woonhuis met garage gebouwd. Dit staat er nu nog. Chevrolet voor automobielbedrijf Met in Alkmaar. Piet Dekker bij de auto van de bodedienst, de laatste rit met de houtgasgenerator. Fa. Gebr. Dekker, Tinus, Piet en Cor, reden voor en in de oorlog met een Che vrolet, een Kromhout en een tweede Chevrolet voor de bodedienst (zie foto: Dekker's Vracht- dienst, Warmenhuizen- Koedijk-Alkmaar). Op de Chevroletten werden in de oorlog houtgeneratoren gebouwd. Toen de oorlog voorbij was hadden ze op beide geschreven "mijn laatste rit" (zie foto's). Dat gold voor de generatoren, niet voor de auto's. Wer king van houtgenerators: zie artikel hierna. 1956, Mercedes 312 bij de carossiebouwer Oversteg in Oudkarspel. Tot 1959 was de Fuik nog een doodlopende straat, hier en daar was (en is) de straat heel smal en dan gebeurde het wel eens dat er een dakgoot geraakt werd of zelfs in de laadbak lag. TEL. 41 TEL.; -20-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2007 | | pagina 22