Marconist Pieter Blaauw aan het werk bij Scheveningen Radio. Dan breekt de oorlog uit en om te voorkomen dat hij op een Duits schip moet gaan varen, duikt Piet onder. Eerst op de fiets naar een adres in Limburg. Daar wordt hij echter meteen teruggestuurd, omdat er razzia's aan de gang zijn. Daarna gaat hij naar Texel. Op de eerste boerderij krijgen de kinderen roodvonk, dus daar kan hij niet blijven. Bij de volgende boer woont hij vier jaar. Hard meewerken op het land en 's nachts slapen op de koegang. Eén keer loopt het bijna verkeerd af. Duitsers bezoeken de boerderij. Piet kan nog net onder een boerenwagen gaan hangen, waar de Duisters opzitten. Hij is doodsbang dat de hond, waar hij altijd mee optrekt, hem zal verraden, maar dat gebeurt gelukkig niet. In de buurt zitten veel Georgiërs, die aan het eind van de oorlog in opstand komen tegen de Duisters. Dat heeft velen van hen het leven gekost. Vele jaren later ziet Piet op het Russenkerkhof het graf van de commandant. Deze man heeft hij goed gekend. Het wordt ten slotte toch te gevaarlijk op het eiland, het is beter dat Piet weggaat. Piet wordt verstopt in een Rode Kruiskist, waar zogenaamd besmet textiel inzit, 's Morgens heel vroeg kruipt hij in de kist met een fles melk als enige gezelschap. Later diende die fles als urinaal. Er zitten kleine luchtgaatjes onder de handvaten van de kist. Zo gaat de kist van de boerderij naar het haventje van Oudeschild. Daar wordt hij op een kleine vrachtboot gezet, die het Marsdiep overvaart. Eerst staat de kist op zijn kop. Gelukkig heeft de schipper, die als enige weet heeft van de aparte lading, dat gauw in de gaten. De matrozen krijgen opdracht het ding om te keren. Ze merken op: „Wat is dat kreng zwaar, Hugo de Groot zit er toch niet in!" Het is mistig weer zodat er geen beschietingen plaatsvinden. Het schip vaart het Noordhollands Kanaal op. 's Avonds, in Sint Maartensbrug, laat de schipper Piet vrij. Die is heel stijf, hij drinkt naar zijn zeggen het lekkerste kopje surrogaat koffie dat hij ooit gehad heeft! Dwars door de velden (het is spertijd) gaat hij naar huis. Zijn familie krijgt de schrik van hun leven wanneer hij opeens voor de deur staat! Ruim vier jaar hebben ze elkaar niet gezien! Rond de wereld Na de oorlog gaat Piet weer varen. Regelmatig keert hij ook terug naar school om de noodzakelijk rangen te behalen. Zijn hele loopbaan is hij in dienst van Radio Holland, die de technische apparatuur (zenders, ontvangers, radar, etc.) aan boord van alle Nederlandse schepen levert. Van 1951 tot 1959 veel emigranten naar Australië en Nieuw Zeeland en retour vanaf Djakarta met repatrianten. Dat gebeurt doorgaans met de Johan van Oldenbarnevelt, zijn lievelingsschip. Daarna vaart hij jarenlang op schepen naar Zuid-Afrika, de zogenaamde Fonteinschepen: Bloemfontein, Randfontein, e.d. en ook de 'rond de wereld route' met de Willem Ruys. Aan het eind van zijn carrière is hij chef radio officier op enkele Holland Amerika Lijn cruise schepen, waaronder het toenmalige vlaggenschip de Rotterdam. Dit schip komt overigens in 2008 terug naar Rotterdam om dienst te doen als congres- en hotelschip. Twee markante gebeurtenissen uit die jaren zijn de volgende. In de eerste plaats het vervoer van allerlei stamhoofden en andere hoogwaardigheidsbekleders van de Gemene- Best landen. Zij zijn uitgenodigd voor de kroning van koningin Elisabeth van Engeland. Daarnaast maakt de aanvaring van de schepen de Oranje (Maatschappij Nederland) en de Willem Ruys (Rotterdamse Lloyd) in de 1953 in de Rode Zee veel indruk. De Willem Ruys, waar Piet op vaart, loopt flink wat averij op, maar gelukkig zijn er geen gewonden. Op 60-jarige leeftijd gaat Piet Blaauw met pensioen. Hij wordt een landrot. Zijn liefhebberijen zijn tuinieren, klussen, fietsen en... reizen. Na een rijk leven overlijdt hij in het voorjaar van 2007. Een zee met hoge golven siert de rouwkaart. -10-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2007 | | pagina 12