alom en een landbouw die wat betreft ontwik
keling op achterstand raakte. Er werd (als
werkverschaffingsproject) een weg aangelegd
van Koedijk naar Noord-Scharwoude (1920 -
1930). Daarmee werd een flink aantal mensen
die in dat gebied woonden (de Diepsmeer) uit
hun isolement gehaald. Zij konden nu over de
weg naar school en kerk. Maar al deze dingen
konden niet verhullen dat het Geestmeram-
bacht een gesloten gebied bleef. Idyllisch, met
sloten en kikkers, maar steeds moeilijker om
economisch mee te kunnen in een zich snel
ontwikkelende wereld.
Dit duurde tot de 2e grote verandering het
Geestmerambacht als het ware op zijn kop
zette. De verkaveling in de jaren 1960-1970
bracht net zo'n grote omwenteling teweeg als
de eerdere droogmakerijen. Min of meer
gedwongen door economische motieven,
rioleringsproblemen in Langedijk en uitbrei
dingsplannen van Alkmaar, werd het nu een
rijpolder i.p.v. een vaarpolder. Het land kan nu
goed mechanisch bewerkt worden en we
hebben er ook nog een prachtig recreatie
gebied aan overgehouden. Van het Agrarische
Geestmerambacht is momenteel al een groot
deel opgeslokt door dorps- en stadsuitbreiding,
wegen en bedrijven terreinen. De verandering
in het gebied gaat razendsnel. Vanaf het eerste
moment dat er wat bebouwing was op dijken en
terpen en de droogmakerijen van de meren en
plassen. Het rustige landleven dat honderden
jaren voortging in dat prachtige Geestmeram
bacht is verleden tijd, in de laatste 25 jaar
veranderde er veel meer dan in al die jaren
daarvoor, zoals de Hr. Kraakman aan het slot
van zijn prachtige lezing terecht opmerkte
Lezing J. Kraakman 24-02-2007
Bewerking C vd B W.L.
Meer over de eerste droogmakerijen kunt u vinden in de Zicht op Haringcarspel nr 25 van mei
2004. Streefkerk noemt daarin de Achtermeer (bij Alkmaar) n.l. de eerste droogmakerij ter wereld.
De Achtermeer viel droog in 1533 en werd in 1536 in gebruik genomen.
80 JAAR VINCENTIUSSCHOOL
In 2006 vierde de R.K. Vincentiusschool in
Warmenhuizen haar 80-jarig bestaan. Er was
groot feest en een reünie die door bijna 2000
mensen werd bezocht. Ook had men gezorgd
voor een mooi boekwerk over de school,
onderwijzers en leerlingen. Het boek stond vol
met leuke foto's. Het is nu al weer een jaar
later, maar we willen er beslist nog even
aandacht aan schenken. Want het is natuurlijk
niet zo dat er vöör die tijd in Warmenhuizen
geen onderwijs werd gegeven. In tegendeel
mogen we stellen, men zag er op toe dat de
jeugd naar school ging. Waarom dan die 80-
jaar vieren?
Verder in het verhaal zult u lezen van de toen
toch wel grote verandering die in het onderwijs
plaats vond n.l. de gelijkschakeling van
openbaar en bijzonder onderwijs. Tot die tijd
ging iedereen naar de ene en dezelfde school.
Jongens, meisjes, Hervormd of Katholiek, je
ging allemaal naar de school aan de Station
straat die in 1865 was gebouwd met 3 lokalen.
Voor die tijd was dat een modern gebouw.
Dit gebouw was de St. Vincentiusschool. En
dat is nu dus 81 jaar geleden. Hoe men aan de
naam Vincentius kwam is niet bekend, maar
Vincentius a Paulo is geboren in 1581 en hij is
overleden in 1660.
Hij was van eenvoudige afkomst en was
priester. Hij stichtte weeshuizen en richtte
overal gaarkeukens op waar de armen konden
eten. In 1633 richtte hij een vereniging op van
vrouwen om armen en zieken te verzorgen.
Hieruit is later de zustersorde "Dochters van
Liefde" ontstaan. Sint Vincentius wordt
afgebeeld in soutane en met kalotje op het
hoofd. Hij heeft bijna altijd een kind op de arm,
terwijl er links en rechts een of meerdere
kinderen zijn afgebeeld. Vincentius is de
schutspatroon van liefdadigheidsinstellingen
en van wezen en gevangenen. Hij is heilig
verklaard in 1737. Zijn feestdag is 27
september.
De school was al gauw populair, er kwamen
leerlingen niet alleen uit Warmenhuizen maar
ook uit Koedijk, Kalverdijk, Schoorldam en
Krabbendam, al stonden er in die omgeving
ook scholen. Maar ook uit de Diepsmeer
kwamen leerlingen, die werden per schuit
vervoerd. Deze schuit was iets aangepast
zodat men bij regenweer toch droog kon zitten.
Een andere verbinding dan over het water was
er voor deze leerlingen niet.
-17-