aanhanger voor machine vervoer, 3 wipkarcombinaties, 1 grote oplegger en 1 city oplegger voor het fijnere werk, waarmee je ook mee in de binnenstad kunt komen. Alle schuifzeilen zijn vanwege vervoer in koude tijden, geïsoleerd. In de zeilen van de auto's die op het buitenland rijden komen gerepareerde winkelhaken voor, herinneringen aan dieven die geïnteresseerd zijn in waardevolle lading. Bloembollen staan gelukkig niet op het verlanglijstje van het dievengilde. Alle auto's hebben een slaapcabine en ze zijn overal "handsfree" te bereiken. Ze beschikken ook allemaal over palletwagens, waarmee de pallets zowel aan de achterkant als aan de zijkanten kunnen worden geladen. Die palletwagens kunnen ook onder de bak worden meegenomen. Aan het eind van het jaar 2003 komt er een eind aan de samenwerking tussen Jan-Michiel en René. René kiest ervoor om meer in het verhuisvak verder te gaan. Jan-Michiel gaat met het bedrijf verder. Zijn zoon Bertrin wast zaterdags de auto's. Wat gebeurt er met de zes eigen wagens in de periode van topdrukte van binnenlands bollenvervoer? Als voorbeeld neem ik 25 oktober 2004: Alle zes wagens staan klaar om uit te rijden. Wagen 1: laden en lossen bij 13 bedrijven, o.a. Bovenkarspel, verste punt Andijk. Wagen 2: laden en lossen bij 7 bedrijven, o.a. Lisse, verste punt Voorhout. Wagen 3: laden en lossen bij 8 bedrijven, o.a. De Lier, verste punt Poeldijk. Wagen 4: 2 ritten, eerst met 40 lege en volle kuubskisten Ernst- De Stroet, daarna met 60 kisten Putten - De Stroet. Wagen 5: met 54 kuubskisten naar Molenhoek (bij Nijmegen) en via Espel en Rutten naar Valkkoog. Wagen 6: 2 ritten, eerst naar Andijk en daarna van Dirkshorn met 44 kuubskisten via Molenhoek naar Espel, waar werd overnacht. Op deze 25e oktober hebben collega transportbedrijven voor De Kraker 4 ritten uitgevoerd, waarvan de verste naar Smilde. De knelpunten van het bedrijf zijn de steeds veranderende wetgeving en een steeds strengere controle op diverse fronten. Als je een uurtje te lang werkt kan dat veel geld kosten, maar ook als je auto geladen is en de vracht niet geheel goed staat, waardoor een as te zwaar beladen wordt, kan daar een aanmerking op worden gemaakt. Daarnaast kan het ook financiële consequenties voor het bedrijf hebben als een werknemer in zijn vrije tijd een ongeluk overkomt. De oplopende prijzen van dieselolie worden voor een groot deel aan de klanten doorberekend. De eerste generatie, Jan de Kraker kwam met zijn ouders als 'deklading' naar West-Friesland en begon een bodebedrijf. De tweede generatie, Giel de Kraker ontwikkelde het bedrijf in de breedte. Naast het bodebedrijf kwamen vervoer van aardappelen en groente, bollen en verhuizingen. De derde generatie, Jan-Michiel de Kraker transformeerde het bedrijf tot een strak georganiseerd nationaal en internationaal transportbedrijf, voornamelijk voor bloembollen en de daarbij behorende machinerieën. Van iedere fase kan volgens insiders worden gezegd dat de De Krakers zeer betrouwbaar zijn en altijd op tijd komen. Afspraak is afspraak, dat leidt tot succes. Jaap Beemsterboer Het nieuw uitgekomen boek "Veldnamen van Oudkarspel en omgeving" is uit. Prijs 29,00. Verkrijgbaar bij: Jan Barsingerhorn, Tuinfluiterstraat 19, Warmenhuizen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2006 | | pagina 10