werden nog steeds ook in de nacht afgeleverd. De jongens beschikten over de sleutels van de pakhuizen. Leeg fust werd mee teruggenomen. De afrekening geschiedde niet meer a contant maar via de bank. Dirk ging voortaan dinsdag en donderdag naar de veilingen van Broek op Langedijk en Bovenkarspel. Simon bezocht de tuinders in de regio. Zuurkool werd niet meer in Warmenhuizen gemaakt, dat betrok men nadien bij De Nijs in Zuid-Scharwoude en later bij Hart in Oudkarspel. Het assortiment werd uitgebreid met prei en bloemkool. Rapen waren zo gewild, dat er iedere week een vrachtauto vol afkomstig uit Friesland, werd omgezet. De drie kinderen van Simon hebben niet in het bedrijf gewerkt. Dirk, die met Corrie de Ruiter (1931) uit Zuid-Scharwoude was getrouwd, heeft zijn zoon Teun (1967) nog geruime tijd kunnen inzetten, vooral voor het afleveren. Dat lag hem enorm goed. Maandag-, woensdag- en vrijdagmorgen vulden vader en zoon elkaar op de markt in Gouda goed aan. De vierde generatie is nog daadwerkelijk bij het bedrijf betrokken geweest. Maar inmiddels was het aantal groenteboeren gehalveerd, veilingen waren gefuseerd en het grootwinkelbedrijf was de concurrentie aangegaan. Toen Dirk, zoon Teun en broer Simon het aanbod van een collega uit Leiden kregen om de zaak over te nemen hebben ze niet lang getwijfeld. In 1991 werd het bedrijf verkocht. Alle uitstaande vorderingen zijn geïnd. De bedrijfsgebouwen kregen een andere bestemming, onder andere als caravanstalling. De verkoop ervan zal in 2003 wel rond komen. Dat Warmenhuizen tot aan de Oudewal met flinke vrachtschepen bereikbaar was klinkt ongeloofwaardig! Maar het was echt een feit! Jaap Beemsterboer, juli 2003 Vader Teun bleef na verloop van tijd meer en meer in Warmenhuizen. Hij belastte zich met de Inkoop en de gang van zaken op de Oudewal, waar inmiddels een groot pakhuis was ge bouwd. Hij ging nog wel eens met de boot mee, maar reisde dan vrijdag middag met de trein naar huis. Er kwamen auto's, eerst een klein driewielig bestelautootje ten dienste van het afle veren van de bestellin gen bij de groentezaken en later in 1964, toen de ruilverkaveling scheep vaartverkeer in War menhuizen onmogelijk maakte, ook vracht auto's. In plaats van één keer per week werden de klanten nu drie keer bezocht. Bestellingen De Morgenster op de laatste tocht als gevolg van de ruilverkaveling. Op het Noordhollands Kanaal, nabij de gasfabriek en het tankstation HAGE, waar men eieren cadeau gaf. Vlnr. Dirk, Piet Tesselaar en Teun Paarlberg. 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2003 | | pagina 29