werden nog steeds ook in de nacht afgeleverd. De jongens beschikten over de sleutels van de
pakhuizen. Leeg fust werd mee teruggenomen. De afrekening geschiedde niet meer a contant maar
via de bank. Dirk ging voortaan dinsdag en donderdag naar de veilingen van Broek op Langedijk en
Bovenkarspel. Simon bezocht de tuinders in de regio. Zuurkool werd niet meer in Warmenhuizen
gemaakt, dat betrok men nadien bij De Nijs in Zuid-Scharwoude en later bij Hart in Oudkarspel. Het
assortiment werd uitgebreid met prei en bloemkool. Rapen waren zo gewild, dat er iedere week een
vrachtauto vol afkomstig uit Friesland, werd omgezet.
De drie kinderen van Simon hebben niet in het bedrijf gewerkt. Dirk, die met Corrie de Ruiter (1931) uit
Zuid-Scharwoude was getrouwd, heeft zijn zoon Teun (1967) nog geruime tijd kunnen inzetten, vooral
voor het afleveren. Dat lag hem enorm goed. Maandag-, woensdag- en vrijdagmorgen vulden vader en
zoon elkaar op de markt in Gouda goed aan. De vierde generatie is nog daadwerkelijk bij het bedrijf
betrokken geweest.
Maar inmiddels was het aantal groenteboeren gehalveerd, veilingen waren gefuseerd en het
grootwinkelbedrijf was de concurrentie aangegaan. Toen Dirk, zoon Teun en broer Simon het aanbod
van een collega uit Leiden kregen om de zaak over te nemen hebben ze niet lang getwijfeld. In 1991
werd het bedrijf verkocht. Alle uitstaande vorderingen zijn geïnd. De bedrijfsgebouwen kregen een
andere bestemming, onder andere als caravanstalling. De verkoop ervan zal in 2003 wel rond komen.
Dat Warmenhuizen tot aan de Oudewal met flinke vrachtschepen bereikbaar was klinkt
ongeloofwaardig! Maar het was echt een feit!
Jaap Beemsterboer, juli 2003
Vader Teun bleef na
verloop van tijd meer en
meer in Warmenhuizen.
Hij belastte zich met de
Inkoop en de gang van
zaken op de Oudewal,
waar inmiddels een
groot pakhuis was ge
bouwd. Hij ging nog wel
eens met de boot mee,
maar reisde dan vrijdag
middag met de trein
naar huis. Er kwamen
auto's, eerst een klein
driewielig bestelautootje
ten dienste van het afle
veren van de bestellin
gen bij de groentezaken
en later in 1964, toen de
ruilverkaveling scheep
vaartverkeer in War
menhuizen onmogelijk
maakte, ook vracht
auto's. In plaats van één
keer per week werden
de klanten nu drie keer
bezocht. Bestellingen
De Morgenster op de laatste tocht als gevolg van de ruilverkaveling.
Op het Noordhollands Kanaal, nabij de gasfabriek en het tankstation HAGE,
waar men eieren cadeau gaf. Vlnr. Dirk, Piet Tesselaar en Teun Paarlberg.
27