De brug over de rivier Kwai werden we gedurende vijf dagen noordwaarts vervoerd. Er was geen toilet, hang maar wat over de kant, brrrr! Sommigen van ons hadden al dysenterie (schijterij) en waren al dicht bij de dood. We arriveerden in Bang-pong, 100 kilometer ten westen van Bangkok en werden er overgeladen in vrachtwagens. We gingen langs junglepaden noordwaarts en kwamen in Junglecamp no.1, Kantjang Nabury geheten, wat de laatste menselijke nederzetting in de jungle was. Daar werd ik te werk gesteld aan de zogenaamde Bridge over The River Kwai, waarover later een film is gemaakt. De brug is er nog en ook een hele grote begraafplaats voor de gevallenen aan de Burmah-spoorweg. (Burmah Birma). Die spoorweg is ongeveer 400 kilometer lang en tijdens de bouw sneuvelden er 10.600, echtwaar tienduizend zeshonderd mensen door gebrek aan eten, gebrek aan medicijnen maar vooral door de beestachtige behandeling van de Jappen. We liepen op blote voeten en hadden geen kleren meer, alleen maar zo'n soort schaamlapje. Altijd tien dagen werken van licht tot donker, daarna 1 dag vrij. Dat alles bijna zonder echt eten, heel weinig rijst, maar geen aardappelen, brood, vlees of groente. Die rijst kregen we in een kopje, in water gekookt, één kopje per zogenaamde maaltijd. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat ik daar ook zonder noemenswaardig letsel uit gekomen ben. We waren aangeklede skeletten, je kon al onze ribben tellen. In al die ellende werden onze kampen nog door de geallieerden gebombardeerd. Zo hadden we een keer 194 doden bij zo'n bombardement. Maar toen de Burmah-Railway klaar was gooiden de Amerikanen de bruggen en de meest vitale punten weer in de prak. Mijn ondervinding aan deze dodenspoorweg is niet in alle opzichten negatief. In de donkere nachten in de wildernis zaten we 's avonds rond een kampvuurtje te praten en eenieder moest dan iets vertellen over zijn leven en zijn werk. Zo moest ik over het militair zijn vertellen en hoe ik er tot dan toe door het leven was gegaan. Er waren ook niet-militairen zoals leraren en andere intellectuele geïnterneerde burgers. Ook rechters, advocaten, grote zakenlui. Met andere woorden, mensen waarvan personen zoals ik, die niet meer dan zes jaar lagere school hadden gehad, normaal nooit mee in gesprek zouden komen. Nu kwam ik met heel andere mensen in aanraking en ik heb daar heel wat wijsheid opgedaan. Ik vond het vaak bijzonder interessant. Tekening: aanleg Birma spoorlijn. De tekening werd gemaakt in 1944 door K. van Willigen. 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2002 | | pagina 7