Omringd ij k van betekenis omdat zij in de loop der tijd nogal wat veranderingen hebben ondergaan. Het bui tend ij kse land is afge kalfd en weer aangegroeid, de wielen zijn in de loop der tijd enigsints van vorm veranderd, de kleiputten zijn beurtelings open gehaald en weer met grond gevuld en de historische trace's hebben vergeleken met vroeger ook enige veranderingen onder gaan. Beeldbepalend in het Noord-Hollandse polderlandschap zijn deze elementen door hun continuite it. Voor wat betreft de historische trace's hebben deze grotendeels nog historisch-ruimtelijke betekenis als scheiding tussen oud en nieuw land, waardoor zij een essentieel deel uitmaken van het omringende dijklandschap. Tenslotte zal de monumentale bescherming van het buitend ij kse land een nadere bescherming van de Omringd ij k zelf ten goede komen, aangezien activiteiten op dit land meestal verregaande consequenties voor de dijk hebben. Hierdoor wordt tevens bij het verleden aangesloten, toen men het voorland beschermde om de dijk te kunnen behouden. DE BUITENDIJKSE LANDEN: De Westfriese Omringdijk is oorspronkelijk aangelegd met veel voorland ervoor. Dit was in de periode waarin men begon met dijkenaanleg, vermoede! ij k de 12e of 13e eeuw, dé methode om d ij ken te bouwen. Het voorland diende om de slag van het water te breken. In de loop der tijd is veel voorland vergroot door aan was dat, eenmaal voldoende opgeslibd, rijp voor bedijking was. Er werd dan een zomerkade, een lage dijk, omheen gelegd die behalve voor de bescherming van het aangewassen land ook nog als buffer voor de eigenlijke zeedijk diende. Anderzijds kalfde het voorland na verloop van tijd vaak geheel af en werden er door het zeewater zulke aanslagen op de hoofddijk gepleegd, dat deze op een gegeven moment niet meer te houden was. Men legde dan achter deze dijk een andere, een inlaagdijk. Hierdoor werd het land dat oorspronkelijk binnendijks lag tot voorland. Helaas is voor de Westfriese Omringdijk vooral aan de IJsselmeerzijde het laatste voorbeeld van het creëren van voorland het meest het geval geweest. Het dijktracé bestaat daar voor het grootste deel uit inlaagdijken, meest van vóór 1600 daterend met voorland als het aangewassen bedijkte land maken deel uit van de wordings geschiedenis van het tracé van deze dijk hier en zijn zodoende daarmee onverbrekelijk verbonden. DE WIELEN: Wielen zijn doorbraken van de zee in de dijk en hebben in de meeste gevallen een ronde of ovale vorm. In een enkel geval zijn zij langwerpig doordat zij, oorspronkelijk ovaal, tenslotte zijn overge gaan in aansluitende sloten. Deze wielen zijn vaak zeer diep doordat het zeewater deze stroomgaten meestal behoorlijk heeft uitgeschuurd. Wanneer deze doorbraken in een dijk weer gedicht zijn, ontstaat er door hun ronde vorm een bochtig verloop van de dijk. Zo hebben deze doorbraken ook het tracé van de Omringdijk bepaald en zijn dus ten nauwste mee verbonden. De meeste wielen van de omringdijk zijn aan de westelijke en noordel ij ke zijde van - 15 -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 1994 | | pagina 17