Zuid: een stabiele dijk 41 Amsterdam groeit, Rijnland levert in Sinds 1593 werd de hele waterkering langs het IJ tussen de Velserdijk en het Kartuizerklooster ten westen van Amsterdam voor rekening van het hoogheemraadschap onderhouden. Meer dan 80 jaar bleef de zuidelijke IJ-oever verschoond van rampen zoals die zich in de 16e eeuw hadden voorgedaan: dijkdoorbraken en ver waarlozing door oorlogsgeweld. Grote problemen deden zich tot 1675 niet voor, maar wel traden net als in de 16e eeuw spanningen op tussen het bestuur van Rijnland en het stadsbestuur van Amsterdam. Daarbij ging het eerst om het meest oostelijke stukje van de Spaarndammerdijk, later om de waterkering ten westen van Spaarndam. Rond 1600 nam het aantal inwoners van Amsterdam sterk toe. De stad moest uitbreiden, ook in westelij ke richting. Op 7 augustus 1609 gaven de Staten van Holland het stadsbestuur toestemming om de stad te vergroten. Daarbij kwam ook het meest oostelijke stukje van de Spaarndammerdijk binnen de stadsuitbreiding te liggen. Van oudsher hadden dijkgraaf en hoogheemraden van Rijnland zeggenschap over de dijk langs het IJ gehad tot de draaiboom ter hoogte van het Kartuizerklooster, dat ten westen van Amsterdam gelegen had en inmiddels afgebroken was. Tegen de vergroting van de stad hadden dijkgraaf en hoogheemraden geen bezwaar, tegen aan tasting van hun bevoegdheden met betrekking tot het binnen de stadsuitbreiding gelegen dijkgedeelte wel. Het stadsbestuur bestreed dat het hoogheem raadschap vanouds zeggenschap bezat over de dijk tot aan de draaiboom bij de Kartuizers. De inwoners van Sloten en Sloterdijk, die vroeger met het dijkonderhoud waren belast, hadden geen deel uitgemaakt van Rijn land, aldus Amsterdam. Daarom verkregen dijkgraaf en hoogheemraden pas in 1593 de jurisdictie over de dijk, toen het onderhoud van het oostelijk deel van de Spaarn- dammerdijk door Rijnland was overgenomen. Rijnland stelde dat dijkgraaf en hoogheemraden altijd, ook voor de ‘inneming’ van 1593, aan de onderhoudsplichtigen hadden opgedragen hoe zij de dijk in orde moesten maken en het uitgevoerde werk hadden geschouwd. Het hoogheemraadschap verwees naar hoefslagboeken waarin beschreven werd dat op 4 juni 1527 allen die land bezaten in Sloten, Sloterdijk, Osdorp, Polanen, Hout rijk en Hofambacht moesten samenkomen bij de draai boom bij de Kartuizers buiten Amsterdam 'aldaer de dijc van Sparendam in den oosten begint’. Bijna 60 jaar later, in 1585, dienden ingelanden uit Sloten, Sloterdijk en Osdorp op hun hoefslag te verschijnen, beginnend op de dijk naast de plaats waar het klooster van de Kartuizers had gestaan. Volgens Rijnland was Amsterdam daarom in de toekomst verplicht het dijkgedeelte binnen de stadsuitbreiding te onderhouden, waarop dijkgraaf en hoogheemraden toezicht zouden uitoefenen. Voor Amsterdam was dit niet aanvaardbaar. Als de jurisdictie van de stad werd uitgebreid, was het niet mogelijk dat dijkgraaf en hoogheemraden de schouw binnen de stadsuitbreiding behielden. Uiteindelijk kwa men Amsterdam en Rijnland tot overeenstemming, na bemiddeling door het stadsbestuur van Leiden, dat één van de hoofdingelanden van Rijnland was. Dat Leiden optrad als bemiddelaar was geen toeval. De stad had tussen 1589 en 1595 een hoogoplopend conflict met het hoogheemraadschap gehad over wederzijdse be voegdheden. Een belangrijk geschilpunt was de juris dictie over de singels rond de stad geweest. Die singels waren een voortzetting van de dijken langs de Oude Rijn. De hoogheemraden hadden altijd toezicht uitgeoefend over de Rijndijken, maar Leiden accepteerde niet dat dit gezag zich ook uitstrekte over de singels die binnen HET IJ ROND Het stadhuis van Leiden. Hier sloten Rijnland en Amsterdam op 30 juni 1611 een overeenkomst waarbij het hoogheemraadschap afstand deed van de jurisdictie over het gedeelte van de Spaarndammerdijk dat binnen de stadsuitbreiding was komen te liggen. Kopergravure van Abraham Rademaker, 1732. HHR, Collectie prenten en tekeningen, PRT-0104.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2020 | | pagina 41