f
vVz.
y
151
Paul Schevenhoven
te zijn. Door de aanleg van het Westerdok werd een
afsluitdijk van ongeveer 2 km lengte om deze nieuwe
haven gelegd, die aansloot op de Spaarndammerdijk.
De halve kilometer tussen dit aansluitpunt en het einde
van de dijk bij de stenen beer42 van de stad werd daar
door een binnendijk. Het overgrote deel van de dijk bleef
echter nog zeewering tot 1872. Dat jaar werd het IJ bij
Schellingwoude afgesloten in het kader van de aanleg
van het Noordzeekanaal. Een ander onderdeel van de
aanleg van dit kanaal was inpoldering van het grootste
deel van het IJ. Voortaan lag de Spaarndammerdijk bijna
overal te midden van land.
9\
5
-
"7/
y* c
4'
40
HET IJ ROND
De Spaarndammerdijk bij Halfweg omstreeks 1850. De sinds
1839 bestaande spoorweg Amsterdam-Haarlem ligt direct aan de
binnenzijde van de dijk en loopt over de drie uitwateringssluizen.
Op de kaart is met blauwe inkt aangegeven waar de dijk aan de
buitenzijde tegen het IJ beschermd werd door schoeiingen of
muren. HHR, Collectie kaarten, A-0873.
41
42
Kader gebaseerd op HHR, OAR, inv.nrs. 58 fol. 20-22) 60 (fol. 116), 969,
970, 1278 en 3828.
Zie het volgende hoofdstuk.
Meer over deze verdedigingswerken in de dijken in het volgende
hoofdstuk.
5 ƒ0 o >n 7/èac A l
Vt'ut
y;...
ii’
A)*'
t-
-
o
Q.
- -//rt
WF