f vVz. y 151 Paul Schevenhoven te zijn. Door de aanleg van het Westerdok werd een afsluitdijk van ongeveer 2 km lengte om deze nieuwe haven gelegd, die aansloot op de Spaarndammerdijk. De halve kilometer tussen dit aansluitpunt en het einde van de dijk bij de stenen beer42 van de stad werd daar door een binnendijk. Het overgrote deel van de dijk bleef echter nog zeewering tot 1872. Dat jaar werd het IJ bij Schellingwoude afgesloten in het kader van de aanleg van het Noordzeekanaal. Een ander onderdeel van de aanleg van dit kanaal was inpoldering van het grootste deel van het IJ. Voortaan lag de Spaarndammerdijk bijna overal te midden van land. 9\ 5 - "7/ y* c 4' 40 HET IJ ROND De Spaarndammerdijk bij Halfweg omstreeks 1850. De sinds 1839 bestaande spoorweg Amsterdam-Haarlem ligt direct aan de binnenzijde van de dijk en loopt over de drie uitwateringssluizen. Op de kaart is met blauwe inkt aangegeven waar de dijk aan de buitenzijde tegen het IJ beschermd werd door schoeiingen of muren. HHR, Collectie kaarten, A-0873. 41 42 Kader gebaseerd op HHR, OAR, inv.nrs. 58 fol. 20-22) 60 (fol. 116), 969, 970, 1278 en 3828. Zie het volgende hoofdstuk. Meer over deze verdedigingswerken in de dijken in het volgende hoofdstuk. 5 ƒ0 o >n 7/èac A l Vt'ut y;... ii’ A)*' t- - o Q. - -//rt WF

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2020 | | pagina 151