12 Haarlem, Leiden en Amsterdam. Deze coalitie stuurde aan op de realisatie van een lage overloopdijk aan de noordkant. De bedoeling was dat het water daar bij storm gecontroleerd overheen zou komen. Op die manier werd de berging van het IJ vergroot, liep de waterstand minder hoog op en was de Spaarndammerdijk gered. Natuurlijk kon dit plan in het Noorderkwartier van Holland op geen enkele sympathie rekenen. Een en ander leidde tot anderhalf decennium gesteggel. Na dit hoofdstuk ligt de nadruk meer op de noordkant. Doorbraken, overstromingen en zware stormschade vormden daar steeds de katalysator voor veranderingen in het beheer. De stormvloed van 1675 leidde tot nieuw toezicht van hogerhand, maar verder bleef alles toen nog bij het oude. Na de Kerstvloed van 1717 werd dieper ingegrepen. Op last van het gewestelijk bestuur volgde gemeenmaking van de Sint Aagtendijk en de Assendelverzeedijk. Bovendien werden nieuwe heemraadschappen opgezet om deze dijken te beheren. Zware schade aan de Westzanerzeedijk in januari 1818 leidde tot activering van de eigenlijk na het einde van de Franse tijd al ad acta gelegde dijkwet van koning Lodewijk Napoleon uit 1810. Deze wet voorzag in spreiding van de kosten over grote gebieden na dergelijke calamiteiten. Nadat in 1825 de Waterlandsezeedijk het had begeven en nieuwe omvang rijke schade in 1836 kwam het tot de oprichting van een nieuw overkoepelend waterschap bovenop de oude in de vorm van de Vereeniging van den Noorder IJ- en Zeedijk. De aanleg van het Noordzeekanaal in combinatie met de inpoldering van het IJ markeert het eindpunt van dit boek. In 1872 kwam de Afsluitdijk bij Schellingwoude gereed, waren de oude dijken langs het IJ geen zeewater- keringen meer en onttakeling volgde. De ruim een eeuw eerder na de paalwormplaag tegen enorme kosten aan gelegde steenbekleding kon bijvoorbeeld verdwijnen. De zware keien vonden fijn geklopt een roemloos einde als wegverharding of werden gebruikt als stortsteen voor andere dijken. HET IJ ROND Schets van de komende verbetering van de Westzanerzeedijk. Feddes/ Olthof Landschapsarchitecten. NAP -2,6m fietspad sloot berm talud sloot 7.0 m 8,2 m 5,4 m _onap__________- NAP -2 6m

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2020 | | pagina 12