67
stappen op elektriciteit of een gasgenerator waren aan
dovemansoren gericht. Het bestuur dacht zelf meer aan
windmolentjes langs het Noordhollands Kanaal om de
bemaling gaande te houden. Men bleef of zuinig malen
of spuide het water gewoon op het kanaal. Een tegenslag
was dat het machinegebouw en de woning van de
machinist op 15 februari 1945 werden beschadigd
door een explosie van een V-1, een vliegende bom.
zomerseizoen te voltooien. Zoals we gezien hebben, kon
via de burgemeester nog wat dieselolie worden ver
kregen. Eind juli 1941 gaf dijkgraaf Kruisveld aan zijn
bestuur te kennen “dat het met de gasolie een hopeloze
toestand is” waardoor de “productieslag” in de landbouw
gevaar liep. Begin augustus kon eindelijk provisorisch
elektrisch worden gemalen. De kosten kwamen op
15.300 gulden. Die werden gedekt uit een lening.199
In september 1939 had het bestuur van polder
't Hoekje benoorden 't Zand met vooruitziende blik
besloten een extra olietank van 1.000 liter bij het ge
maal te plaatsen. In geval van nood beschikte men dus
over een flinke voorraad. Latere oproepen om over te
199
GEEN SOLDAAT KAN DE POLDER REGEREN!
197
198
Schevenhoven e.a. (2018), 70.
Behalve waar anders aangegeven is deze paragraaf gebaseerd op de
inleidingen van de archiefinventarissen van de betreffende polders
samengesteld door Aten (RAA).
Brugman (1991), 53.
De Bosmolen van de Egmondermeer, 1960. Deze molen
bemaalde vanaf het begin van 1941 ook de aangrenzende
Bovenpolder. Linksachter bunkers van het vliegveld Bergen.
[Onbekend] collectie RAA RAA003008866.