J.A. Ringers (vierde van links) tijdens een bezoek aan het Staatsvissers- bedrijf te IJmuiden, circa 1915. NHA, Gemeente Velsen - Foto's, fotonr. KNA001013785. en klei (voor de bekleding). Zoals gezegd zou het re sultaat een dijk zijn met een kruin tot 5,10 m NAP, een kruinbreedte van 2,50 m en een flauw buitenbeloop met een helling van 5:1. De arbeiders die het werk moesten klaren verdienden minimaal 60 cent per uur, maar daarvoor moesten ze wel per dag 10 m3 grond verzetten. Dr.ir. H. Wortman, directeur-generaal van de Dienst der Zuiderzeewerken in de jaren 1919-1929, was het eens met Ringers. Maar minister König meldde op 5 januari 1921 per telegram "geen toestemming" te kunnen verlenen omdat hij de grondaankoop niet verantwoord achtte. Dat leek duidelijk. Wat nu volgt, leest als een slechte komedie. Ringers ging gewoon op de ingeslagen weg voort. Maar kon dat dan met het bewuste ministeriële telegram op tafel? De minister verklaarde immers GEEN toestem ming te verlenen. Ringers, op de hoogte gesteld van het 'misverstand, stelde echter dat in het door hem ontvangen telegram het woordje GEEN niet voor kwam. Daarom was hij gewoon doorgegaan. De enige verklaring die hij kon geven was dat het telegram on derweg VERMINKT was doorgeseind! Hij waarschuw de meteen dat indien het werk inderdaad volgens de inzichten van de minister niet door ging, dit heel slecht zou uitpakken voor de algemene acceptatie van de omvangrijke Zuiderzeewerken. Het steekspel ging nog een tijdje door totdat de minister uiteindelijk toegaf. De affaire tekent prachtig de machtsverhoudingen tussen het ministerie en de top van RWS in deze jaren. 88 Steeds wisselende en vaak zwakke ministers tegenover de continuïteit van doortastende en door opleiding en ervaring kundige (hoofd)ingenieurs als Ringers, Wort man, De Blocq van Kuffeler, Van Loon, Thijsse, en niet te vergeten de hoofdingenieur-directeur van PWS in Noord-Holland Reigersman. Zij namen waar mogelijk de ruimte en kwamen daar mee weg. Inmiddels was een bestek opgemaakt, de grondaankopen vonden plaats en op 18 juni 1921 was het geprojecteerde werk aan de Rinkewielsdijk en Marskedijk voltooid. Aannemer Daalder drong met succes aan op voortzetting van de werkzaamheden. Maar de opzet veranderde sterk, zoals uit de volgende paragrafen blijkt. Resumerend: in het kader van het werkver schaffingsproject zijn in de winters van de jaren 1920 tot 1922 enkele vakken van de Bierdijk, de Rinke- wielsdijk en de Marskedijk aangepakt. Intussen werd gewerkt aan een integraal plan voor de gehele kustver dediging van de Noorderdijkage die voldeed aan de te verwachten consequenties van de afsluiting van de Zuiderzee. Nieuwe materialen De aanstaande afsluiting van de Zuiderzee leidde tot onderzoek naar de mogelijkheden van moderne materialen. Met name gewapend beton stond in de belangstelling. De mogelijkheden met beton leken onbegrensd. Op initiatief van de Zuiderzeevereniging werd in 1909 de zogenaamde Gewapend-Betoncom- WIERINGER DIJKGESCHIEDENIS

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2017 | | pagina 90