Versterking Havendijk Den Oever
Den Oever is momenteel in het nieuws. En hoe! Na
eindeloze gesprekken, het oplossen van allerlei pro
blemen over de ligging van de dijk, over leefoaarheid,
bereikbaarheid, economische belangen en het uitzicht
op zee is 2017 het jaar dat de bestaande 900 m lange
Havendijk wordt opgehoogd en verbreed. Zoals zoveel
andere dijken in Laag-Nederland voldoet ze niet meer
aan de momenteel geldende veiligheidseisen. Eigenlijk
was aan de Oeverse haven geen plaats voor een ver
brede dijk, maar de stormvloedkering die de bewoners
voorstelden werd veel te duur. Er diende dus iets aan
de bestaande dijk te worden gedaan. Anderhalve meter
hoger wordt die nu, en aan de voet tot 14,5 m verbreed,
uiteraard in de richting van het haventerrein. Aange
zien de nieuwe dijk zit ingeklemd tussen het bedrij
venterrein aan de haven en de woningen van het dorp
blijft het risico bestaan dat het hele havengebied een
paar keer per jaar bij een stevige storm onder water
komt.
Den Oever heeft een lange geschiedenis als
het over dijken gaat. Een waterkerende dijk middenin
een dorp is interessant, maar heeft ook altijd extra pro
blemen opgeleverd. De ligging aan open, bevaarbaar
water maakte het dorp echter aantrekkelijk als aan
legplaats voor vissers op de Zuiderzee en als (redelijk)
veilige schutplaats voor de schippers op hun tocht naar
Kampen, Harderwijk en vooral Amsterdam. Tegelijk
waren de wierdijk en de wierhoofden die het dorp ja
renlang begrensden vaak onvoldoende om de mensen
te beschermen.
Den Oever heeft het eeuwenlang zonder ha
ven moeten stellen. Na eindeloze discussies kwam het
er in 1904 van, maar liefst 12 jaar later dan De Haukes.
De Oeverse aanlegsteigers waren echter amper een
haven te noemen. Een geweldige stimulans ging rond
1930 uit van de Zuiderzeewerken. Pal ten zuiden van
Den Oever kwam de aansluiting van de Afsluitdijk met
het oude land. Den Oever kreeg er naast de vissersha
ven buitendijks een grote werkhaven bij als veilige
plek voor sleepboten en kranen en voor de opslag van
allerhande materialen, nodig voor de bouw van de
nieuwe dijk en voor de mensen die er werkten. Nadat
de Zuiderzeewerken waren afgesloten, bleef de haven
van belang voor de vele vissersschepen.
Met de nieuwe dijkverbetering in aantocht,
werd het probleem van de leefoaarheid in het dorp
acuut. Vandaar dat het van groot belang was dat de
belanghebbenden van meet af aan bij de planning wer-
den betrokken. Dat besefte het Hoogheemraadschap
Hollands Noorderkwartier na enkele andere grote
projecten heel goed. Daarom werden door het hoog
heemraadschap niet alleen instanties als gemeente,
Rijkswaterstaat (RWS), en de Provincie meegenomen,
maar maakten ook vertegenwoordigers van bewoners,
bedrijven en belangenorganisaties deel uit van het
overleg. De samenstelling van deze actieve adviesgroep
bleek een gouden greep.
Het werk is nu voor circa 15 miljoen euro
gegund aan Van Oord Nederland in Rotterdam.
De werkzaamheden zijn begin oktober gestart. Hier
aan voorafgaand is in in april 2017 in de oude dijk
archeologisch onderzoek verricht onder leiding van
Pieter Floore van Hollandia archeologen. Dit lever-
8
WIERINGER DIJKGESCHIEDENIS