Versterking Havendijk Den Oever Den Oever is momenteel in het nieuws. En hoe! Na eindeloze gesprekken, het oplossen van allerlei pro blemen over de ligging van de dijk, over leefoaarheid, bereikbaarheid, economische belangen en het uitzicht op zee is 2017 het jaar dat de bestaande 900 m lange Havendijk wordt opgehoogd en verbreed. Zoals zoveel andere dijken in Laag-Nederland voldoet ze niet meer aan de momenteel geldende veiligheidseisen. Eigenlijk was aan de Oeverse haven geen plaats voor een ver brede dijk, maar de stormvloedkering die de bewoners voorstelden werd veel te duur. Er diende dus iets aan de bestaande dijk te worden gedaan. Anderhalve meter hoger wordt die nu, en aan de voet tot 14,5 m verbreed, uiteraard in de richting van het haventerrein. Aange zien de nieuwe dijk zit ingeklemd tussen het bedrij venterrein aan de haven en de woningen van het dorp blijft het risico bestaan dat het hele havengebied een paar keer per jaar bij een stevige storm onder water komt. Den Oever heeft een lange geschiedenis als het over dijken gaat. Een waterkerende dijk middenin een dorp is interessant, maar heeft ook altijd extra pro blemen opgeleverd. De ligging aan open, bevaarbaar water maakte het dorp echter aantrekkelijk als aan legplaats voor vissers op de Zuiderzee en als (redelijk) veilige schutplaats voor de schippers op hun tocht naar Kampen, Harderwijk en vooral Amsterdam. Tegelijk waren de wierdijk en de wierhoofden die het dorp ja renlang begrensden vaak onvoldoende om de mensen te beschermen. Den Oever heeft het eeuwenlang zonder ha ven moeten stellen. Na eindeloze discussies kwam het er in 1904 van, maar liefst 12 jaar later dan De Haukes. De Oeverse aanlegsteigers waren echter amper een haven te noemen. Een geweldige stimulans ging rond 1930 uit van de Zuiderzeewerken. Pal ten zuiden van Den Oever kwam de aansluiting van de Afsluitdijk met het oude land. Den Oever kreeg er naast de vissersha ven buitendijks een grote werkhaven bij als veilige plek voor sleepboten en kranen en voor de opslag van allerhande materialen, nodig voor de bouw van de nieuwe dijk en voor de mensen die er werkten. Nadat de Zuiderzeewerken waren afgesloten, bleef de haven van belang voor de vele vissersschepen. Met de nieuwe dijkverbetering in aantocht, werd het probleem van de leefoaarheid in het dorp acuut. Vandaar dat het van groot belang was dat de belanghebbenden van meet af aan bij de planning wer- den betrokken. Dat besefte het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier na enkele andere grote projecten heel goed. Daarom werden door het hoog heemraadschap niet alleen instanties als gemeente, Rijkswaterstaat (RWS), en de Provincie meegenomen, maar maakten ook vertegenwoordigers van bewoners, bedrijven en belangenorganisaties deel uit van het overleg. De samenstelling van deze actieve adviesgroep bleek een gouden greep. Het werk is nu voor circa 15 miljoen euro gegund aan Van Oord Nederland in Rotterdam. De werkzaamheden zijn begin oktober gestart. Hier aan voorafgaand is in in april 2017 in de oude dijk archeologisch onderzoek verricht onder leiding van Pieter Floore van Hollandia archeologen. Dit lever- 8 WIERINGER DIJKGESCHIEDENIS

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2017 | | pagina 10