Aft. 4. Detail van de plaats waar de heerweg naar rechts aftuigt en de rode lijn samenkomt met de lijdweg. HHR, collectie kaarten, A-1618. 1635.101 De in 1647 door Johannes Dou en Steven van Broeckhuysen vervaardigde kaart van Rijnland laat zien dat de door Jan Pietersz. Dou getrokken rode lijn in ieder geval niet helemaal gevolgd is. Wat opvalt op deze kaart, is dat de uit de richting van het huis Zuid- wijk komende heerweg voorbij Den Deijl een klein knikje naar links (op de kaart: naar rechts) maakt, min der sterk dan op de kaart van Dou uit 1634. Daarna volgt de heerweg de rand van Raaphorstduin tot het punt waar ook aan de andere zijde van de weg duin- grond begint. Vervolgens loopt de heerweg, net als op de kaart uit 1634, de duinen in en wordt aangegeven met een stippellijn. Was er daar geen sprake meer van een weg? Het verlengde van de heerweg heet in 1647 "ry- of lywech" Was dit de verbeterde weg? Verbeterd misschien wel, maar in ieder geval niet verhard. Dat zou ook ongebruikelijk zijn in de 17e eeuw. Omstreeks 1770 werd een plan tot bestrating van de weg tussen Den Deijl en het Boshek gemaakt. Een kaartje geeft met een gele lijn de loop van de te maken straatweg aan. Bij Den Deijl gaat de te maken bestrating eerst niet over de heerweg, maar over een parallel lopende weg. Later volgt de ontworpen bestrating wel de heer weg en vervolgens de rij- of lijweg tot aan de rand van het Haagse Bos.102 Of de weg in 1635 nu wel of niet verbeterd is, blijft de vraag, maar doorgaande wegen moesten volgens de opvattingen uit die tijd wel berijdbaar zijn. Bestrating was niet aan de orde. Uiteindelijk was in Holland het verkeer over land minder belangrijk dan het verkeer te water. 82 DOU, LANDMETERS IN RIJNLAND EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER, 1600 1680

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 2016 | | pagina 83