Een blik op de toenmalige waterbouwkundige inzichten32
De deelnemers aan de prijsvraag stonden voor een moeilijke
taak. Zij moesten uitgaan van de bestaande situatie. Verder
mocht het kostenaspect niet uit het oog worden verloren. Er
diende immers een begroting te worden meegezonden. Bij het
doorbladeren van de 27 inzendingen springen ook nu nog de
werkstukken van Conrad en De Quartel direct in het oog.
Zelfs voor een leek is onmiddellijk duidelijk -ook vanwege de
professionele verzorging van de bijgeleverde kaarten en
profielen- dat hier beroepskrachten aan het werk zijn geweest.
Conrad stelde in zijn plan voor de zeewering het
paalwerk nog centraal. Hij schreef:
"De sleutel der geheele zeewering is het paalwerk, en zoowel de
onderdeelen daarvan, als de voorliggende berm en de
achterstaande kisting moeten dus doelmatig en krachtig worden
zamengesteld, opdat het behoud van dit bolwerk niet
twijfelachtig wordt".
De ervaring wees duidelijk uit dat de zanddijk voldoende
tegen de werking van de golfslag gewaarborgd was zolang het
paalwerk weerstand bood. Dit nam niet weg dat Conrad de
kwetsbaarheid van de paalwerken duidelijk onderkende. Om
het gevaar van wegslaan van het paalscherm te beperken,
stelde hij verbouwing van het aanwezige gesloten paalwerk
tot open paalwerk voor door om en om een lange en een
korte paal te heien. Op deze wijze kon de golfbelasting
aanzienlijk worden verlaagd. Om de standvastigheid van het
paalscherm verder te vergroten stelde Conrad verder aan
passingen aan de steenbekleding vóór, en de ondersteunende
kisting achter het scherm voor. Aan de voorkant van de
palen moesten golfbrekers komen. De kisting diende te
worden uitgerust met een kleikist en daar achter wenste
Conrad een steenbekleding.
Ook de zanddijk liet Conrad niet ongemoeid. De
buitenberm -breedte ca. 30 m- moest worden afgevlakt tot het
Het plan-Conrad.
i(l. 1» JK am|>cti)iun
1 4-
iv» ni A r.ti
DE NOORD ZEE
Het plan-De Quartel.
11