We waren volbeladen, met aanhangmotor, benzine, water,
voeding, zwemvesten en extra kleding. Om 22.30 uur waren
we bij de boot. Nadat we de Duitse patrouille hadden laten
passeren, bereikten we met de uitrusting het uitgekozen
strandje. We hadden alle tijd omdat de wachtposten pas na
twee uur zouden terugkeren. Het was stikdonker, het mot
regende en de weinige wind stond aflandig; daardoor was er
praktisch geen deining.'
'In allerijl haalden we het wagentje op bij de boer, we zetten
de zware houten jol erop waarna we in looppas over de
landweg en het schuine pad - paaltje eruit en er weer in - op de
top van de dijk kwamen. Toen ging het over de basaltblokken
naar het strandje, waarbij we de jol zelfs gedeeltelijk moesten
dragen omdat een van de wagenwielen het had begeven.'
Spertijd
'We zetten de jol in het water, legden de voorraden in de boot
en de beide mannen sprongen erbij. Ze wilden dat ik met hen
meeging, maar dat weigerde ik met als reden dat de jol met
zijn drieën te vol zou zijn, ik mijn vrouw niet had ingelicht en
ik nuttig kon blijven in het verzet. Nog net voor spertijd,
twaalf uur 's nachts, was ik met één fiets aan de hand weer
thuis, de andere ben ik de volgende morgen samen met mijn
vrouw gaan ophalen.'
'Een paar dagen later ben ik de ouders van beide mannen gaan
inlichten, ik heb de fietsen terugbezorgd en de erewoords
verklaringen van de twee officieren, die zij moesten afleggen
om niet in krijgsgevangenschap te komen, op de post
geretourneerd naar het Duitse commando in Den Haag.
Twee weken later kreeg ik bezoek van de Gestapo
'Zij kwamen hoofdzakelijk informeren naar mijn activiteiten
op Terschelling en informeerden zijdelings of ik iets afwist
van een ontsnapping vanaf Camperduin. Die ondervraging
liep gelukkig op niets uit.'
De Jong vertelde na de oorlog Coolhaas het verloop en de
afloop van de reis: 'Met de wind mee roeiden we om de beurt
de gehele nacht door om zo ver mogelijk uit de kust te komen
alvorens de aanhangmotor te gaan gebruiken.'
'Bij het aanbreken van de dag passeerden we rakelings een
Duits konvooi. We gingen plat op de bodem van de jol liggen
en werden gelukkig niet ontdekt. We probeerden daarna de
aanhangmotor te starten. Dat gelukte niet, waarna we beslo
ten de motor dan maar overboord te zetten. De wind was
ondertussen fors toegenomen, de golven werden hoger.'
'Het was inmiddels al woensdagmiddag. Door vermoeidheid
zagen we op een gegeven moment geen kans meer de kop van
de jol recht op de aanschietende golven te houden. Een dwars-
zee sloeg over de boot heen'.
'Van het ene op het andere moment lagen we vol in het water.
Alle spullen waren overboord geslagen. Door onze zwem
vesten bleven we drijven. We konden ons vastklampen aan de
nog net drijvende boot. Tegen de avond, net voor we de moed
opgaven, moe en versuft als we waren, werden we opgemerkt
door een Britse torpedobootjager.'
Storm van 's Gravesande en De Jong hebben daarna nog enige
tijd in een kamp moeten doorbrengen waar ze werden onder
vraagd en hun antecendenten werden nagetrokken.
Nadat hun verleden en achtergrond voldoende was gecontro
leerd, werden ze aan Koningin Wilhelmina voorgesteld'.
Jhr Jan Jacob Storm van 's Gravesande overleefde de
oorlog niet. Na zijn geslaagde vlucht naar Engeland werd
hij op 1 mei 1941 weer in actieve dienst gesteld.
Hij vertrok op 10 juni van dat jaar met de ss Ulysses naar
Nederlandsch-Indië, waar hij op 25 augustus aankwam.
Vanaf 28 oktober 1941 was hij aan boord geplaatst van
Hr. Ms. De Ruijter. De luitenant ter zee der 3e klasse
sneuvelde als torencommandant bij de slag in de Javazee
nadat de De Ruijter door de Japanners tot zinken was
gebracht. Hij werd gedecoreerd met het bronzen kruis.
Abraham de Jong keerde na de oorlog in Nederland terug.
Hij werd als kapitein ter zee commandant van de
marinebasis te Amsterdam. De Jong werd verplicht
maatregelen te nemen tegen de groep van circa tachtig
mariniers uit Den Helder die op 4 april 1967 het Centraal
Station in Amsterdam 'schoonveegde' van 'nozems'.
Hij weigerde dit en nam ontslag.
13
Jol
Noord/ee
Route van J.J. Storm van 's Gravesande