4.2 Een geslaagde vlucht Nieuwe maan was het, en springtij. Voor Jhr Jan Jacob Storm van 's Gravesande en zijn collega-marineofficier Abraham de Jong de ideale gelegenheid om in de avond van 29 april 1941 de oversteek te wagen. Ze waren de eerste mannen die de Hondsbossche Zeewering als springplank zouden gebruiken op hun vlucht naar Engeland, en als weinigen slaagden zij. Storm van 's Gravesande en De Jong waren beiden luitenant 3e klasse bij de Koninklijke Marine. Na de capitulatie van Nederland en hun ontslag uit actieve dienst wilden beide mannen zo snel mogelijk naar de geallieerden aan de andere kant van de Noordzee. Ze kregen daarbij hulp van onder meer Wijnand Langeraar die al eerder een toen mislukte poging had ondernomen om naar Engeland te verdwijnen (Langeraar waagde de crossing later nog eens, maar faalde opnieuw jammerlijk). Ook werden ze geholpen door de in marinekringen bekende zeilmaker Pieter Barends en van marine-collega Willem F. Coolhaas met zijn vrouw. Coolhaas' vader was een oud-marineofficier die in Schoorl woonde en daar de plaatselijke O.DA opbouwde. De Haarlemmer Coolhaas was betrokken bij de ontsnapping tot en met de afwatering, het op het water zetten van de boot van 's Storm van 's Gravesande en De Jong. Ontsnapping Coolhaas zou na de oorlog als marine-officier van de Hr. Ms. Jan Van Brakel in Soerabaya Abraham de Jong ontmoeten van wie hij de afloop van deze onderneming kreeg te horen. 'Half april kwam ik op advies en met hulp van de verzetsorga nisatie O.D. in Catrijp (gemeente Schoorl) te wonen aan de voet van de duinen. Ik was door de Duitsers van Terschelling verwijderd, waar ik tijdens de mobilisatie en de oorlogsdagen als marine-officier had gezeten,' schrijft Coolhaas na de oorlog. 'Nauwelijks hadden mijn vrouw en ik ons in Catrijp geïnstalleerd of er meldden zich twee jonge zee-officieren met de mededeling dat de O.D. hun had gezegd dat ik ze wel naar de overkant zou helpen.' 'Zij hadden een 12-voets jol meege bracht die in het Hargergat was geparkeerd. Bovendien hadden ze een aanhangmotor bij zich. Storm van 's Gravesan de en De Jong konden zich in ons huis schuilhouden, terwijl mijn vrouw en ik de Hondsbossche Zeewering verkenden en de tijden noteerden waarop daar een Duitse patrouille liep.' Wasteil 'Wij beproefden de aanhangmotor thuis in een wasteil. We bekleedden de riemen zodat ze bij het roeien in de dollen geen lawaai zouden maken. Daarnaast liet ik bij de mij bekende en betrouwbare dorpssmid Fons Leijsen aan de Heereweg in Schoorl een wagentje maken waarop wij de jol konden vervoeren.' 'De boot moest van het Hargergat via een schuin pad over de rails van het werkspoorbaantje de dijk op. Vandaar zou het naar beneden gaan tot het strandje vlakbij een van de dijk- kribben. Het wagentje brachten we tijdelijk onder in een schuur van een betrouwbare boer die aan het Hargergat woonde. Ook wrikte ik het paaltje dat het schuine pad naar de top van de dijk blokkeerde los, zodat het 's nachts gemak kelijk was weg te halen.' In verband met het tij - het was springvloed - en nieuwe maan kozen we voor de afvaart in de nacht van maandag 28 op dinsdag 29 april. Om 22.00 uur die maandagavond vertrokken wij op de fiets van mijn huis. 12 Storm van 's Gravesande f O.D. Ordediensteen organisatie die door (uitsluitend) militairen in het leven was geroepen om onmiddellijk na de capitulatie van de Duitsers de vooroorlogse machtssituatie in Nederland te herstellen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1995 | | pagina 12