4.2 Een geslaagde vlucht
Nieuwe maan was het, en springtij. Voor Jhr Jan Jacob Storm
van 's Gravesande en zijn collega-marineofficier Abraham de
Jong de ideale gelegenheid om in de avond van 29 april 1941
de oversteek te wagen. Ze waren de eerste mannen die de
Hondsbossche Zeewering als springplank zouden gebruiken
op hun vlucht naar Engeland, en als weinigen slaagden zij.
Storm van 's Gravesande en De Jong waren beiden luitenant
3e klasse bij de Koninklijke Marine. Na de capitulatie van
Nederland en hun ontslag uit actieve dienst wilden beide
mannen zo snel mogelijk naar de geallieerden aan de andere
kant van de Noordzee.
Ze kregen daarbij hulp van onder meer Wijnand Langeraar die
al eerder een toen mislukte poging had ondernomen om naar
Engeland te verdwijnen (Langeraar waagde de crossing later
nog eens, maar faalde opnieuw jammerlijk). Ook werden ze
geholpen door de in marinekringen bekende zeilmaker Pieter
Barends en van marine-collega Willem F. Coolhaas met zijn
vrouw. Coolhaas' vader was een oud-marineofficier die in
Schoorl woonde en daar de plaatselijke O.DA opbouwde.
De Haarlemmer Coolhaas was betrokken bij de ontsnapping
tot en met de afwatering, het op het water zetten van de boot
van 's Storm van 's Gravesande en De Jong.
Ontsnapping
Coolhaas zou na de oorlog als marine-officier van de Hr. Ms.
Jan Van Brakel in Soerabaya Abraham de Jong ontmoeten van
wie hij de afloop van deze onderneming kreeg te horen.
'Half april kwam ik op advies en met hulp van de verzetsorga
nisatie O.D. in Catrijp (gemeente Schoorl) te wonen aan de
voet van de duinen. Ik was door de Duitsers van Terschelling
verwijderd, waar ik tijdens de mobilisatie en de oorlogsdagen
als marine-officier had gezeten,' schrijft Coolhaas na de
oorlog. 'Nauwelijks hadden mijn vrouw en ik ons in Catrijp
geïnstalleerd of er meldden zich twee jonge zee-officieren met
de mededeling dat de O.D. hun had gezegd dat ik ze wel naar
de overkant zou helpen.' 'Zij hadden een 12-voets jol meege
bracht die in het Hargergat was geparkeerd. Bovendien
hadden ze een aanhangmotor bij zich. Storm van 's Gravesan
de en De Jong konden zich in ons huis schuilhouden, terwijl
mijn vrouw en ik de Hondsbossche Zeewering verkenden en
de tijden noteerden waarop daar een Duitse patrouille liep.'
Wasteil
'Wij beproefden de aanhangmotor thuis in een wasteil.
We bekleedden de riemen zodat ze bij het roeien in de dollen
geen lawaai zouden maken. Daarnaast liet ik bij de mij
bekende en betrouwbare dorpssmid Fons Leijsen aan de
Heereweg in Schoorl een wagentje maken waarop wij de jol
konden vervoeren.'
'De boot moest van het Hargergat via een schuin pad over de
rails van het werkspoorbaantje de dijk op. Vandaar zou het
naar beneden gaan tot het strandje vlakbij een van de dijk-
kribben. Het wagentje brachten we tijdelijk onder in een
schuur van een betrouwbare boer die aan het Hargergat
woonde. Ook wrikte ik het paaltje dat het schuine pad naar
de top van de dijk blokkeerde los, zodat het 's nachts gemak
kelijk was weg te halen.'
In verband met het tij - het was springvloed - en nieuwe maan
kozen we voor de afvaart in de nacht van maandag 28 op
dinsdag 29 april. Om 22.00 uur die maandagavond vertrokken
wij op de fiets van mijn huis.
12
Storm van 's Gravesande
f O.D. Ordediensteen organisatie die door (uitsluitend) militairen in het
leven was geroepen om onmiddellijk na de capitulatie van de Duitsers de
vooroorlogse machtssituatie in Nederland te herstellen.