r! .CAUTOOW qraib .vfitvE 0MEB UORKIK S1TH RICHT pjüifTiaöiüLET vatvi USE OBIV LEFT HABD COIL 'ik zoek het geblakerde wrak met de brug als baken naar boven en denk er een bloedende zeeman aan stuurboord' Fragment uit Camperduin, tg$2 of daaromtrent, gedicht van Hans van Weely. Ik kwam toen in loondienst. Achteraf bekeken een geluk, want ik raakte al snel betrokken bij een ongeval waarbij een gasfles explodeerde en ik in het ziekenhuis belandde. Later heb ik voor de firma Lubbers nog een motorboot vol ijzer naar Krimpen aan de IJssel gebracht. Gert Kuiper en z'n broer Piet werkten ook op het schip. Ik kan me nog goed herinneren dat Gert op een gegeven moment overboord viel, rakelings langs een scherpe ijzeren punt die boven water uitstak. En Cor Greeuw bijvoorbeeld, kreeg op een keer een blok op z'n kop. 't Liep gelukkig goed af, maar al met al gebeurde er toch vrij regelmatig wat, meestal met goede afloop'. 'Het schip was een geweldige publiekstrekker,' zo besluit Cor z'n verhaal, 'menigeen maakte zondags een uitstapje naar Camperduin om zich aan het reusachtige schip te vergapen. Een slimme Pettemer had een kraampje opgebouwd waar hij fruit en dergelijke verkocht.' BovenKoperen instructieplaat uit de machinekamer van het voormalige slagschip. Foto Will Conijn, Den Fielder. Rechts: De stranding van het Britse slagschip 'Prince George' had voor de dijkheheerder achteraf een gunstig effect. Rondom hoofd 24 vindt namelijk, met het unak als 'vangdam' tot op de dag van vandaag aanzanding plaats, zodat ter plaatse een minimum aan onderhoud hoeft plaats te vinden. Bij stormweer is het wrak een extra golfbreker ten gunste van de zeewering: van slagschip tot kustverdediging. Foto klm, Schiphol. 28

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1989 | | pagina 28