Een van de vele proeven met de glijspanten-
methode aan boord van het wrak van
de 'Prince Ceorge'. A.P. Schat staat geheel
links in de sloep. De vijf andere personen
zijn van links naar rechts: onbekend,
Jacob Vriendjes, Dirk van der Vlies, Jan
Vriendjes en Klaas van der Vlies.
SCHAT-DAVIT DEMONSTRATIE
Ane Pieter Schat (geboren 24 mei 1895 te Utrecht) diende
korte tijd bij de Koninklijke Marine (in veel later stadium
opnieuw als officier-zeewaarnemer bij de marineluchtvaart
dienst), voer daarna als stuurman bij de knsm en de
Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Mij N.v. Nam hier in
1917 ontslag en vertrok als 22-jarige jonge man naar San
Francisco, waar hij als arbeider te werk werd gesteld op de
scheepswerf'Union Iron Works' en vervolgens als administra
tieve kracht bij de Holland-American Chamber of Commerce.
Zijn belangstelling ging echter meer uit naar de veiligheid
op zee.
Het was, en is nog altijd, geen eenvoudige zaak om met
stormweer de reddingboten te vieren vanaf een slingerend en
slagzij-makend schip. De destijds open, houten reddingboten,
hangend aan de davits aan de hoge zijde van het schip konden
maar al te gemakkelijk geblokkeerd raken, kantelen of tegen de
scheepsromp stukslaan. De reddingboten aan de lage zijde
daarentegen waren, nadat de davits uitgedraaid waren en de
boten gestreken, vaak heel moeilijk dan wel onbereikbaar voor
de schipbreukelingen, die acrobatische toeren moesten
verrichten om zich in te schepen.
De jonge Ane Pieter was van mening, dat bij een scheepsramp
meer mensenlevens dat tot dusver gespaard konden worden,
wanneer de reddingsmiddelen werden verbeterd. Bij zijn eerste
pogingen in San Francisco slaagde hij erin om met de door
hem ontwikkelde bootsklampen en sjorrings een reddingboot,
hangend aan davits die onder een hoek van 30 graden
gemonteerd waren, in enkele seconden te vieren.
>777777"»,
'//W,
26