Een van de vele proeven met de glijspanten- methode aan boord van het wrak van de 'Prince Ceorge'. A.P. Schat staat geheel links in de sloep. De vijf andere personen zijn van links naar rechts: onbekend, Jacob Vriendjes, Dirk van der Vlies, Jan Vriendjes en Klaas van der Vlies. SCHAT-DAVIT DEMONSTRATIE Ane Pieter Schat (geboren 24 mei 1895 te Utrecht) diende korte tijd bij de Koninklijke Marine (in veel later stadium opnieuw als officier-zeewaarnemer bij de marineluchtvaart dienst), voer daarna als stuurman bij de knsm en de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Mij N.v. Nam hier in 1917 ontslag en vertrok als 22-jarige jonge man naar San Francisco, waar hij als arbeider te werk werd gesteld op de scheepswerf'Union Iron Works' en vervolgens als administra tieve kracht bij de Holland-American Chamber of Commerce. Zijn belangstelling ging echter meer uit naar de veiligheid op zee. Het was, en is nog altijd, geen eenvoudige zaak om met stormweer de reddingboten te vieren vanaf een slingerend en slagzij-makend schip. De destijds open, houten reddingboten, hangend aan de davits aan de hoge zijde van het schip konden maar al te gemakkelijk geblokkeerd raken, kantelen of tegen de scheepsromp stukslaan. De reddingboten aan de lage zijde daarentegen waren, nadat de davits uitgedraaid waren en de boten gestreken, vaak heel moeilijk dan wel onbereikbaar voor de schipbreukelingen, die acrobatische toeren moesten verrichten om zich in te schepen. De jonge Ane Pieter was van mening, dat bij een scheepsramp meer mensenlevens dat tot dusver gespaard konden worden, wanneer de reddingsmiddelen werden verbeterd. Bij zijn eerste pogingen in San Francisco slaagde hij erin om met de door hem ontwikkelde bootsklampen en sjorrings een reddingboot, hangend aan davits die onder een hoek van 30 graden gemonteerd waren, in enkele seconden te vieren. >777777"», '//W, 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1989 | | pagina 26