z-j -uJLzt zv, v-v-, z/jUy*A,.*.-*.
van het wrak, is een leiding gelegd vanaf de buiten
berm naar het wrak, waarop 10 a 12 flessen zuurstof van
150 atmosfeer zijn aangesloten.
Ook de carbidgasinstallatie is op de dijk opgesteld met
een leiding naar het wrak. Al met al een heel bedrijfje.
Voor het slopen is nu reeds meer dan 100 m lengte
buitenberm in gebruik genomen. Met het oog op
mogelijk gevaar is het zijns inziens wel gewenst dat de
firma het terrein gaat afrasteren. In verband met de
gewijzigde werkwijze moet de ontheffing worden aan
gepast. Dit dient zo spoedig mogelijk te geschieden
om stagnatie te voorkomen.
mei Gebr. de Boer verzoekt vervolgens om ontheffing
onder letter i van artikel 3 van de dijkverordering voor
de opstelling van het benodigde materieel. Een smalspoor
reikt tot op de buitenberm, waarin een hijsmast met de
nodige tuipalen is geplaatst voor het lossen en weer laden
van de afkomende materialen.
Voor het snijden van het ijzer is een zuurstof- en gas
leiding vanaf de dijk naar het wrak van de Prince George
gelegd. Een houten loods van ongeveer 12 x 5 m dient
voor woning, schaftlokaal en bergplaats.
Afrastering van het terrein is noodzakelijk 'om lastige
toeloop van nieuwsgierigen te keeren en voor de
veiligheid'. Ook moet Gebr. de Boer meer huur betalen
voor groter opslagterrein en een grotere waarborgsom
storten. De standaardvoorwaarden voor de ontheffing van
de dijk verordening worden gewijzigd en uitgebreid.
juni Vergunning met nieuwe voorwaarden getekend.
augustus De inkt van het ondertekenen van de laatste
vergunning is nog maar net droog of Gebr. de Boer
vraagt vergunning voor de volgende werkzaamheden:
Het bouwen van een steiger, vanaf de dijk naar het schip,
waarvoor enkele jukken in de glooiing geplaatst moeten
worden. Op de steiger wordt dan een werkspoor gelegd,
dat in aansluiting met het bestaande werkspoor op de
zeewering moet worden gebracht. De te vervoeren platen
wegen 15 a 20 ton, waarvoor lorries met vier assen
gebruikt zullen worden. Een kleine locomotief zal waar
schijnlijk de lorries trekken.
augustus Het hoogheemraadschap gaat met deze
aanvraag accoord.
N.V. v/h JB. DE BOER ZOON, PURMEREND EN
FA. G. SLOOTEN, WORMER
november Schrijven van n.v. v/hjb. de Boer Zoon te
Purmerend. Reeds geruime tijd geleden is het sloopwerk
voor gezamenlijke rekening met de firma G. Slooten te
Wormer overgenomen van het bedrijf Gebr. de Boer Jbz
te Oostzaan.
november Verslag technisch ambtenaar:
Het uitvoeren van het sloopwerk aan het schip blijkt in
het verleden geen nadelige gevolgen voor de zeewering
te hebben gehad, ook niet gedurende de wintermaanden.
1930
maart De sloopvergunning wordt verlengd van
1 maart tot 15 juli 1931. Voor deze datum dient alles
te zijn opgeruimd.
oktober De firma De Boer Zoon bericht dat het terrein
geheel ontruimd is en verder: 'Wij kunnen U in dit
verband wel meedeelen, dat het werk ons in plaats van
eenig voordeel een verlies van tienduizenden guldens
heeft opgeleverd'.
Tot zover de sloopwerkzaamheden door n.v. Electro,
Gebr. de Boer en de firma s De Boer Zoon en Slooten,
zoals verricht tussen 1923 en 1931. Helaas is het 011s niet
gelukt om archiefgegevens inzake de Prince George tussen
1931 en 1958 te achterhalen. Kennelijk zijn er in die
periode geen sloopwerkzaamheden verricht.
Links: Plattegrond van het sloopbedrijf,
zoals Gebr. de Boer Jbz. uit
Oostzaan het na 1929 op de dijk inricht.
Aan de linkerkant, haaks op de platte
grond, het projiel van de Hondsbossche
Zeewering van toen.
Rechts: De kwitantie van de aan het
hoogheemraadschap betaalde waarborgsom
als garantie voor eventuele latere schade
aan de dijk.
tz&prt-
■'e <éc/o*nma vcm
i^zm, -
4tP2
cU-ivi*/
lüüéut 'Vd* 'J/.
.den Cou Y.24. 19sirJ.
23