Hl
heeft gevoerd met Alfred Schroder, Lloyd's-agent te
Amsterdam. Als vertegenwoordiger van de 'Salvage
Association', meent Schroder, dat het schip nog aan die
onderneming behoort, hoewel er nog geen uitspraak
schijnt te zijn, wie van de verzekeringsmaatschappijen te
Londen als eigenaresse is aangewezen.
Nu er deze winter niet aan het schip wordt gewerkt,
kunnen de strandjutters er alles van waarde afhalen,
hetgeen nadelig voor het moreel van de omgeving werkt.
Reeds is proces verbaal wegens diefstal opgemaakt. De
burgemeester strandvonder van Schoorl verzocht
Schroder tot aanstelling van een wacht op ongeregelde
tijden gedurende enige dagen per week in het winter
seizoen, kosten totaal ongeveer 100, in verhouding tot
de aanwezige waarde, niet veel.
Als het wrak nog langer onbeheerd blijft, wordt dit
als strandvonderijgoed beschouwd, in welk geval het als
werkloosheidsvoorziening voor de ingezetenen kan
dienen.
'Kunt u my berichten, of het wrak, wanneer het van alle
waarde is ontdaan, zoover dit met de beschikbare
middelen mogelijk blykt, aldaar 'ten eeuwigen dage' kan
blyven liggen, dan wel, dat het belang der zeewering
eischt, dat het geheel of grootendeels wordt opgeruimd?'
december De rechter-commissaris voor strafzaken te
Alkmaar aan het hoogheemraadschap:
'De verdachte, dien ten laste wordt gelegd dat hij koper
uit het wrak van de Prince George, liggende onder
Schoorl, zou hebben weggenomen, beroept er zich op dat
het wrak geabandonneerd zou zijn en als bewijs daarvan
zegt hij dat al de sloopingswerktuigen zouden zijn
opgeruimd en Uw bestuur van de sloopingsdirectie de
schuur die op den wal bij de Prince George stond, zou
De handtekening van de toenmalige
burgemeester-strandvonder S.G.L.F. Baron
van Fridagh van de gemeente Schoorl.
hebben gekocht. Ik verzoek U mij te melden of
dit laatste op waarheid berust en van wie(n) U de schuur
heeft gekocht.'
december De ingenieur aan Dijkgraaf en Hoogheemraden:
'Electro' zal volgend jaar het slopen van het schip niet
voortzetten. Bij de lage waterstanden, die zich de laatste
weken regelmatig voordoen, komen verschillende
onderdelen en voorwerpen van koper boven water,
hetgeen aanleiding is, dat strandjutters trachten dit
materiaal te bergen. Tegen het slopen met eenvoudige
middelen als zaag, hamer en beitel, als werkloosheids
voorziening, indien het onbeheerde wrak als strand
vonderijgoed kan worden beschouwd, hebben wij geen
bezwaar. Het belang van de zeewering eist niet, dat het
wrak geheel of grotendeels wordt opgeruimd.
De burgemeester, tevens strandvonder, van de gemeente
Schoorl bericht men dat er tegen het slopen met een
voudige middelen geen bezwaar bestaat. 'Wanneer te
zijner tijd van Uwentwege tot verdere slooping van het
wrak mocht worden overgegaan, gelieve U tijdig, een
vergunning en ontheffing der dijkverordening, aan
te vragen.'
De kabelbaan in bedrijf. Het wrak is voor
ongeveer de helft gesloopt. Nadat het schip in
1927 door midden breekt, ontstaat aansluiting
met de zeebodem rondom hoofd 24. Een
gunstige aanzanding is daarvan het resultaat.
21