Het vliegtuigje dal op 12 mei 1925
op de dijk neerstortte, na een hotsing met een
stalen draad van de kabelbaan. Het toestel
is een eenmotorige tweedekker van het type
Fokker 1) vuregistratienummer o 20.
Foto Afdeling Maritieme Historie van de
Marinestaf, Den Haag.
dn
september 'Electro' verzoekt om de vergunning te
verlengen van 1 oktober 1925 tot 1 oktober 1926. Daar
deze winter ons wel geen winst zal opleveren, maar
werkverschaffing voor 12 man van ons personeel goed
uitkomt, vragen wij om het terrein en werkspoor gratis
beschikbaar te stellen, aangezien het ons anders gedurende
de wintermaanden niet mogelijk is om de werkzaam
heden voort te zetten.
september Dijkgraaf en Hoogheemraden besluiten de
vergunning te verlengen tot 1 oktober 1926.
oktober Gedeputeerde Staten besluiten om hun beschik
king te verlengen tot 1 november 1926.
1926
november 'Electro' vraagt opnieuw vergunning
aan tot 1927.
1927
augustus Na 31 december 1926 heeft 'Electro' vier maal
gebruik gemaakt van kraan en drijver. De kosten voor
het huren van de kraan bedroegen 2,50 per uur en het
uurloon van de drijver 1 per uur. De afrekening luidt:
8 uur gebruik van kraan 20
13 uur uurloon drijver 13
huur werksporen opslagterrein 150
totaal 183
augustus 'Electro' verzoekt het hoogheemraadschap de
vergunning tot 1 november 1927 te verlengen, op welke
datum het slopingswerk wordt stopgezet.
oktober 'Electro' schrijft het hoogheemraadschap:
Gedurende deze maand is de gehele dijk opgeruimd,
behalve de direktiekeet. Het aanbrengen van een zinkstuk
heeft niet plaats gevonden aangezien de ligging van het
wrak gunstig is. Verzoekt om de 2.000 voor het zinkstuk
terug te storten, temeer daar het werk niet lonend was en
voor een ruime werkverschaffing is gezorgd.
'Wij moeten erkennen, dat dit werk ons een klein verlies
heeft opgeleverd, waar tegenover staat, de voldoening,
dat een zeer groot bedrag aan loonen is besteed en hier
door het algemeene welzijn is ten goede gekomen'.
oktober Ingenieur Poppens rapporteert:
'Daar de gestrande kruiser oorspronkelijk midscheeps
rustte op de bestorting van het strandhoofd, zodanig dat
de kiel boven de zeebodem uitstak, was het gevolg
daarvan, dat bij westelijke winden het water onder de kiel
doorstroomde en belangrijke verdieping te weeg bracht.
Mede tengevolge van het sloopen is het schip midden
door gebroken, zodat de kiel op de bodem is komen te
liggen, waardoor de stroom werd afgesloten. Het gevolg
daarvan is geweest, dat de verdieping zich niet voortzette,
terwijl het hoofd door de beschutting van het schip
geheel onder het zand is geraakt. Het slopen heeft dus
inplaats van nadeelen, voordeelen gebracht. Door dit
voordeel, heeft 'Electro' recht op restitutie van de
gestorte 2.000 waarborgsom'.
december Het gemeentebestuur van Schoor] deelt het
hoogheemraadschap mee, dat men diverse gesprekken
20