a 861
q>e\ eV
■'"""////////////////Gil
Vl qg vn
-Ab cAl o\ a 5°o.
Ciec (?V
"DcU™. 2L-3-2S
Dwarsprojiel van de kabelbaanconstructie
die op de Hondsbossche Zeewering jarenlang
voor de sloop van de 'Prince George'
is gebruikt.
werkzaamheden te verrichten binnen de contractueel
vastgestelde tijd van i oktober 1925. De marine-
commandant verzoekt nu 0111 de vergunning met een
maand te verlengen, waardoor de kosten voor het Rijk
tot een minimum zullen worden beperkt.
augustus Het verzoek van de marine om het contract
met een maand te verlengen, om de schadevergoeding
naar aanleiding van de vliegtuig-crash te beperken,
wordt ingewilligd. De vergunning wordt verlengd tot
1 november.
EEN VLIEGTUIGONGEVAL IN I925
De N.v. 'Electro' uit Amsterdam hield zich in mei 1925 bezig
met sloopwerkzaamheden aan het wrak. Hiertoe had men een
staaldraad gespannen tussen het wrak en een aan de wal
opgerichte toren en een draad vanaf het achterdek naar de
voormast. Op dinsdagmorgen 12 mei I925 vloog om
omstreeks half twaalf een jachtvliegtuig van het type Fokker
d vil, registratienummer d 20, van het vliegveld De Kooy,
bestuurd door de milicien-vliegenier De Knegt, tegen een van
deze kabels. Het vliegtuig dat van het marine-vliegveld was
opgestegen, vloog langs de duinrand richting Amsterdam.
Ter hoogte van Petten volgde de vliegenier de Hondsbossche
Zeewering richting Camperduin. Bij nadering van het wrak
van de Prince George trachtten de op de dijk aanwezige
personen de vliegenier te waarschuwen voor de strak
gespannen kabels. Piloot De Knegt echter dacht dat men naar
hem zwaaide en vloog vanwege deze attentie nog iets lager,
met als gevolg, dat hij te laat de kabel bemerkte, die vanaf het
achterschip naar de voormast was gespannen. De vliegenier
trok snel z'n toestel op, maar raakte daarbij de op ongeveer
12m boven de zeespiegel gespannen staalkabel, welke vanaf de
voormast naar de wal liep. Het vliegtuigje vloog tweemaal
over de kop en viel toen totaal vernield op het strand, tussen de
strekdammen.
De gewaarschuwde arts uit Groet, dokter Heringa, verleende
eerste hulp aan de slechts lichtgewonde vliegenier, die later per
ambulance werd vervoerd naar het Marine-Hospitaal te Den
Helder. De n.v. 'Electro' diende naar aanleiding van dit
ongeval een eis tot schadevergoeding in bij de marine te Den
Helder. Naast de direkt toegebrachte schade claimde men een
bedrag van 36.000, omdat het volgens Electro onmogelijk was
de sloopwerkzaamheden binnen de contractueel vastgestelde
tijd te verrichten.
De commandant der marine verzocht op 22 juli 1925 aan het
dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap de vergunning
verleend aan de n.v. 'Electro' met ongeveer een maand te
verlengen, teneinde de kosten voor het Rijk tot een minimum
te beperken. Het hoogheemraadschap ging accoord en
verlengde de sloopvergunning met een maand.
19