wagens van het hulpwerkspoor geladen, die via een wissel
op het werkspoor van het hoogheemraadschap aansluiten.
Via dit bestaande smalspoor boven op de dijk gaan de
gesloopte materialen naar de opslagplaats aan het eind van
de Hondsbossche Vaart, onder Petten. Met de (motor)-
kranen van het hoogheemraadschap aan de Leihoek
wordt het schroot in een schuit geladen, die het naar het
Noordhollands Kanaal te Jacob Klaassensluis vervoert,
alwaar kranen van het hoogheemraadschap het materiaal
overladen in een schip dat het naar Amsterdam vervoert.
mei Nadat de tekeningen zijn bestudeerd wordt de
gevraagde vergunning alsmede het in tijdelijk
medegebruik geven van bovenbedoelde materialen en
terreinen verleend, behoudens een tiental voorwaarden.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland verlenen
spoedig hierna hun toestemming tot deze sloop.
Vergunning blijft niet langer van kracht dan tot i
oktober 1923.
juni Schrijven van 'Electro':
'Wegens moeilijkheden ontstaan tussen eigenaar en
verzekeringsmaatschappij is de sloop gedurende dit jaar
uitgesteld en zal vermoedelijk eerst in maart 1924 hiermee
een aanvang kunnen worden gemaakt.'
november 'Electro' aan hoogheemraadschap:
'De gerezen moeilijkheden tussen eigenaar en assuradeur
zijn nog niet tot een goed einde gekomen, en daardoor
zal vermoedelijk ook niet voor april 1924 een beslissing
omtrent het slopen kunnen worden genomen.'
1924
oktober In Londen wordt een procedure gevoerd tussen
de eigenaars van de Prince George en de assuradeuren.
1925
januari Uittreksel uit de notulen der vergadering van
Dijkgraaf en Hoogheemraden van 14 januari 1925.
'De Voorzitter deelt mede, dat aan den Secretaris en den
Ingenieur verlof is verleend om zich naar Londen te
begeven, teneinde als getuige te worden gehoord in de
procedure betreffende den kruiser Prince George.'
De handtekening van de eerste dijkgraaf
C. Wijdenes Spaans.
maart De n.v. Expeditieonderneming 'Electro' uit
Amsterdam, bevestigt dat hen door haar zuster
onderneming 'Electro Zuurstoffabriek' is opgedragen de
definitieve sloping van het slagschip. De sloopwerk
zaamheden kunnen eind maart 192$ aanvangen.
maart De ingenieur aan Dijkgraaf en Hoogheemraden:
'Het vaartuig ligt er nog net zo bij als in 1923. Kort
geleden is het schip echter midscheeps doorgebroken,
waardoor het voorschip met de kop meer naar beneden is
gezakt. Stelt voor de vergunning te verlenen onder de
zelfde voorwaarden als in 1923. De vergunning blijft van
kracht tot 1 oktober 1925.'
april Gedeputeerde Staten verlenen hieraan goedkeuring
tot 15 oktober 1925.
mei Besluit van Dijkgraaf en Hoogheemraden:
'Uit de thans overgelegde nieuwe tekeningen blijkt dat
het betonblok niet zal worden gebruikt, doch, dat in
plaats daarvan op de buitenberm een werkspoor zal
worden aangebracht, waarover een kraan zich kan
bewegen. Ook Gedeputeerde Staten dienen haar besluit
aan te passen.'
mei 'Electro' stort een bedrag van ƒ4.000 op de
bankrekening van het hoogheemraadschap als waarborg
en voor eventuele latere schade aan de bestorting.
juni De commandant der marine te Willemsoord
(Helder) deelt mee, dat er op 12 mei een marinevliegtuig
tegen de kabel, gespannen tussen het schip en de wal, is
gevlogen. 'Electro' eist 36.000 schadevergoeding, daar
het volgens haar niet mogelijk is om de bergings-
18