Noordzee
De 'Prince George' in tgig op de rede
van Sheerness. Als opgelegd oorlogsschip is
zij ontdaan van de bewapening.
Foto Imperial War Museum, Londen.
De vermoedelijk gevolgde sleeproute
van de 'Prince George' over de Noordzee
in december ig2i.
Camperduin
ENGELAND
NEDERLAND
Londen
Chatham
BELGIE
In tegenstelling tot de jaren voor de Eerste Wereldoorlog,
waarin Nederland de voornaamste koper was van oude
Britse schepen voor sloopdoeleinden, komen omstreeks
1921 de beste aanbiedingen uit Duitsland. Als regel doen
zich geen moeilijkheden voor bij de betaling, ondanks
de lage koers van de Duitse Mark. De betalingen hebben
meestal a contant plaats. Volgens rederskringen staan
Amerikaanse belangen hier achter.
Het casco wordt goed verzekerd en begin december
1921 starten de voorbereidingen; het schip wordt van alle
essentiële onderdelen ontdaan en versleept van Chatham
naar Sheerness. In de laatste week van december 1921
wordt het door twee Britse sleepboten, de Joffre en de
Ployer, vanuit Sheerness versleept over de Noordzee
met als bestemming de Duitse havenplaats Brake, gelegen
aan de Weser dichtbij Bremen. Onder leiding van de
gezagvoerder, kapitein Arthur Hayter, bijgestaan door
een aantal runners, verlaat men onder gunstige weers
omstandigheden de Engelse haven. De sleepreis verloopt
voorspoedig.
Onder: Het vuurschip 'Haaks' omstreeks
ig2o, ter hoogte waarvan de 'Prince George'
voor anker gaat. De 'Haaks' werd in
1951 vervangen door het lichtschip 'Texel'.
Foto Afdeling Maritieme Historie van
de Marinestaf, Den Haag.
Als men de Nederlandse kust ter hoogte van het vuur
schip Haaks op ongeveer vier mijl is genaderd, gaat de
Prince George voor anker, terwijl de beide sleepboten naar
Engeland terugkeren om te gaan bunkeren! Een
vreemde gang van zaken! Men mag toch gevoeglijk aan
nemen dat de actieradius van beide slepers groot genoeg
II