Noordzee De 'Prince George' in tgig op de rede van Sheerness. Als opgelegd oorlogsschip is zij ontdaan van de bewapening. Foto Imperial War Museum, Londen. De vermoedelijk gevolgde sleeproute van de 'Prince George' over de Noordzee in december ig2i. Camperduin ENGELAND NEDERLAND Londen Chatham BELGIE In tegenstelling tot de jaren voor de Eerste Wereldoorlog, waarin Nederland de voornaamste koper was van oude Britse schepen voor sloopdoeleinden, komen omstreeks 1921 de beste aanbiedingen uit Duitsland. Als regel doen zich geen moeilijkheden voor bij de betaling, ondanks de lage koers van de Duitse Mark. De betalingen hebben meestal a contant plaats. Volgens rederskringen staan Amerikaanse belangen hier achter. Het casco wordt goed verzekerd en begin december 1921 starten de voorbereidingen; het schip wordt van alle essentiële onderdelen ontdaan en versleept van Chatham naar Sheerness. In de laatste week van december 1921 wordt het door twee Britse sleepboten, de Joffre en de Ployer, vanuit Sheerness versleept over de Noordzee met als bestemming de Duitse havenplaats Brake, gelegen aan de Weser dichtbij Bremen. Onder leiding van de gezagvoerder, kapitein Arthur Hayter, bijgestaan door een aantal runners, verlaat men onder gunstige weers omstandigheden de Engelse haven. De sleepreis verloopt voorspoedig. Onder: Het vuurschip 'Haaks' omstreeks ig2o, ter hoogte waarvan de 'Prince George' voor anker gaat. De 'Haaks' werd in 1951 vervangen door het lichtschip 'Texel'. Foto Afdeling Maritieme Historie van de Marinestaf, Den Haag. Als men de Nederlandse kust ter hoogte van het vuur schip Haaks op ongeveer vier mijl is genaderd, gaat de Prince George voor anker, terwijl de beide sleepboten naar Engeland terugkeren om te gaan bunkeren! Een vreemde gang van zaken! Men mag toch gevoeglijk aan nemen dat de actieradius van beide slepers groot genoeg II

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1989 | | pagina 11