Naar de sloper
Lord of the Admiralty, wordt van zijn post ontheven en
verliest zelfs zijn zetel in het Britse Lagerhuis. Hij moet
opnieuw een politieke loopbaan opbouwen en zou daarin
waarschijnlijk nooit zijn geslaagd indien de Tweede
Wereldoorlog zich niet had aangediend.
ESKADERS WAARVAN
H.M.S. PRINCE GEORGE GEDURENDE
DE EERSTE WERELDOORLOG
DEEL UITMAAKTE
augustus 1914 Prince George
Caesar
Illustrious
Majestic
Sapphire
januari 1915
Argonaut
Amp hi trite
Vindictive
Europa
(te Portsmouth)
Prince George
(te Lissabon)
3 AMC's
(Armed Merchant
Cruiser)
7th Battle
Squadron,
thuishaven
Devonport
9th Cruiser
Squadron
bij West-Afrika
januari 1916 Glory Battleships
Lord Nelson (slagschepen) in de
Prince George Middellandse
Prince of Wales Zee
Russel
Swift sure
Zealandia
januari 1917 Prince George disarmed (bewapening
verwijderd).
De schepen waarvan de bewapening
verwijderd was, werden depotschepen
of ongewapende transportschepen.
Na 1915 is de glorietijd van de Prince George, 'the battle
ship, that survived the Gallipoli-campaign', voorbij. Eind
1916 wordt het schip, inmiddels ontdaan van de bewape
ning, en nadat de dikke staalplaten van de bepantsering
zijn vervangen door gewone platen, buiten dienst gesteld.
Enkele jaren doet het nog dienst als havenservice-en
hospitaalschip onder de naam Victorious II in de wateren
rond Chatham. In 1919 krijgt het de naam Prince George
weer terug.
Op 29 januari 1921 komt het voorlopige einde: het schip
wordt verkocht aan het sloopbedrijf G. Cohen Sons Co
te Briton Ferry and Swansea. Later wordt het doorver
kocht aan een Duits bedrijf.
DUITSE SLOOPBEDRIJVEN
Na de Eerste Wereldoorlog waren er aan de Wcser nogal wat
sloopbedrijven die een aandeel hadden in het opheffen van het
enorme ijzer- en staaltekort na het verlies van de oorlog door
Duitsland. Van over de hele wereld kocht men schepen op voor
de sloop. Maar niet elk kopend sloopbedrijf was een bestaand
bedrijf. Ook in die tijd bestond er al zo iets als een 'papieren'
N.v. Bedrijven die soms wel tot sloop overgingen konden in
veel gevallen het werk niet afmaken, omdat ze alweer bankroet
waren. Kortom, het was een enorme chaos en een rommeltje
van jewelste. Met betrekking tot de vermoedelijke fraude rond
de stranding van de Prince George: als het 'sloopbedrijf in
Brake' nu eens een papieren n.v. was of al half bankroet, dan
komt zo'n stranding goed uit. Jammer dat in het archief van de
Handelskammer (Kamer van Koophandel) van het Duitse
Oldenburg, niets over deze materie valt te achterhalen.
Links: Het 'Helles Memorial' op Kaap Helles is een van
de vijf gedenktekens die aan de bittere strijd om de Dardanellen
herinnert. De dertig meter hoge obelisk vermeldt onder
andere de naam van de 'Prince George'. Foto Commonwealth
War Graves CommissionMaidenhead.
10