Naar de sloper Lord of the Admiralty, wordt van zijn post ontheven en verliest zelfs zijn zetel in het Britse Lagerhuis. Hij moet opnieuw een politieke loopbaan opbouwen en zou daarin waarschijnlijk nooit zijn geslaagd indien de Tweede Wereldoorlog zich niet had aangediend. ESKADERS WAARVAN H.M.S. PRINCE GEORGE GEDURENDE DE EERSTE WERELDOORLOG DEEL UITMAAKTE augustus 1914 Prince George Caesar Illustrious Majestic Sapphire januari 1915 Argonaut Amp hi trite Vindictive Europa (te Portsmouth) Prince George (te Lissabon) 3 AMC's (Armed Merchant Cruiser) 7th Battle Squadron, thuishaven Devonport 9th Cruiser Squadron bij West-Afrika januari 1916 Glory Battleships Lord Nelson (slagschepen) in de Prince George Middellandse Prince of Wales Zee Russel Swift sure Zealandia januari 1917 Prince George disarmed (bewapening verwijderd). De schepen waarvan de bewapening verwijderd was, werden depotschepen of ongewapende transportschepen. Na 1915 is de glorietijd van de Prince George, 'the battle ship, that survived the Gallipoli-campaign', voorbij. Eind 1916 wordt het schip, inmiddels ontdaan van de bewape ning, en nadat de dikke staalplaten van de bepantsering zijn vervangen door gewone platen, buiten dienst gesteld. Enkele jaren doet het nog dienst als havenservice-en hospitaalschip onder de naam Victorious II in de wateren rond Chatham. In 1919 krijgt het de naam Prince George weer terug. Op 29 januari 1921 komt het voorlopige einde: het schip wordt verkocht aan het sloopbedrijf G. Cohen Sons Co te Briton Ferry and Swansea. Later wordt het doorver kocht aan een Duits bedrijf. DUITSE SLOOPBEDRIJVEN Na de Eerste Wereldoorlog waren er aan de Wcser nogal wat sloopbedrijven die een aandeel hadden in het opheffen van het enorme ijzer- en staaltekort na het verlies van de oorlog door Duitsland. Van over de hele wereld kocht men schepen op voor de sloop. Maar niet elk kopend sloopbedrijf was een bestaand bedrijf. Ook in die tijd bestond er al zo iets als een 'papieren' N.v. Bedrijven die soms wel tot sloop overgingen konden in veel gevallen het werk niet afmaken, omdat ze alweer bankroet waren. Kortom, het was een enorme chaos en een rommeltje van jewelste. Met betrekking tot de vermoedelijke fraude rond de stranding van de Prince George: als het 'sloopbedrijf in Brake' nu eens een papieren n.v. was of al half bankroet, dan komt zo'n stranding goed uit. Jammer dat in het archief van de Handelskammer (Kamer van Koophandel) van het Duitse Oldenburg, niets over deze materie valt te achterhalen. Links: Het 'Helles Memorial' op Kaap Helles is een van de vijf gedenktekens die aan de bittere strijd om de Dardanellen herinnert. De dertig meter hoge obelisk vermeldt onder andere de naam van de 'Prince George'. Foto Commonwealth War Graves CommissionMaidenhead. 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1989 | | pagina 10