9/ A»
fr 1
De ontwikkeling in de tweede helft
van de 16de eeuw
fV
AFBEELDING 9
Anoniem, (atelier)Jan van Scorel,
Bedijkingsplan voor de Zijpe, kuststreek
Hondsbosse tot Eierland, 1552. ARA. Coll.
Hingman nr. 2486. Kaartbeeld naar onbekend
voorbeeld omstreeks 1500. Fragment
Hondsbosse, gecorrigeerde situatie door
overplakken en intekenen van zes Hondsbosse
hoofden en verbindende kribben en de nieuwe
kerk uit begin 16de eeuw.
contribuanten aan het onderhoud om nog langer financiële
offers daarvoor te brengen, worden verklaard. De
contribuerende steden en dorpen voelden er weinig voor
om telkens opnieuw grote sommen in steeds moeilijker in
stand te houden voorzieningen te pompen.
Conrad schreef de verslechtering na 1548 vooral toe aan de
onwil van de contribuanten, die zich beveiligd gevoeld
zouden hebben door de in 1526—1528 aangelegde
Slaperdijk in de Pettemerpolder (afb. 7), maar dit is wel
een te ver gezocht argument.
AFBEELDING 10
K Dezelfde situatie na restauratie 1976—1977 in
atelier RijksprentenkabinetAmsterdam
waarbij de ï^de-eeuwse situatie te voorschijn
kwam.
Na de stormschade van 155 i en 1552 gelastte het Hof van
Holland omvangrijke herstelwerkzaamheden volgens de
tot nu toe gebruikelijke methoden. Zij werden niet meer
volledig uitgevoerd. Waarschijnlijk konden zij als gevolg
van de strandversmalling ook niet meer voltooid worden.
Vooral de hoofden aan de zuidelijke helft van de
dijkverdediging konden door deze strandversmalling in de
loop van de vijftiger jaren niet meer in stand gehouden
worden. In 1555 gelastte Karei v de drie zuidelijkste
hoofden op te nemen of te laten vergaan als de bergings-
8