Ik i-H G F S. Èfl 1% PB' i 4 r I14 r t f K -- TV Uil - I ,is r ■ft 4 W 41® 1 Nummer 141, december 2021 Historische Vereniging Texel 9 Jutters, Friezen en Denen Net als de huidige en vroegere strandvonders zal de vertegenwoordiging van Blois op Texel ook wel eens wat ontgaan zijn. En soms werd bewust niet ingegrepen: In 1380 was een schip van Hamburg "ghebroken" op het Vlie. Mensen van Stavoren en van Griend namen het goed van de kooplieden, de schout wilde ze niet tegenhouden omdat de Friezen toen “starc waren op't water, met twee hoetboote [waren dat misschien met hout geladen schepen?] ende met wael vyftich man ghewapent".17 De verhouding tussen de Hollandse Graven en de Friezen was in de veertiende eeuw niet altijd vriendschappelijk. Je kunt ook stellen dat die lieden uit Stavoren en van Griend het oude hier opmerkelijk. Het wordt gebruikt voor betalen in het algemeen, ook voor het innen van belastingen: “die goede luyden van Texel gaven....". Daarmee was de middeleeuwse lading van het begrip 'geven' minder vrijwillig dan de huidige betekenis. strandrecht volgden. Van een in 1364 bij Texel vergaan schip werd de enige overlevende naar Schoonhoven, de residentie van de graaf van Blois, gebracht. Hij was afkomstig uit een graafschap dat onder de Deense koning viel en verklaarde dat de scheepslading aan hem toebehoorde. Op bevel van Blois werd hem toen tien mottoen gegeven voor “goed dat uten voirscr. scepe in Texel aen Comen was".18 Onbekend is waar die lading uit bestond en of die tien gouden munten in een redelijke verhouding stonden tot de opbrengst van de geborgen goederen, al dan niet verminderd met de kosten en/ of inspanningen van het bergen. Kort daarna liet de rentmeester van Schoonhoven bij de geldwisselaars in Dordrecht informeren naar de waarde van Lubeckse kopinken, Engelse en Vilvoordse groten, allemaal muntstukken die toen op Texel “aencomen waren".19 Van links naar rechts twee Russische bonthandelaars, waarvan de linker ook een schijf bijenwas aanbiedt, een Duitse handelaar, herkenbaar aan zijn muts en een poorter. De muur rechts is waarschijnlijk bedoeld als de stadmuur van Riga. Die veronderstelling wordt versterkt door de bosjes huiden van pelsdieren in hun handen: die schenen typerend te zijn voor in Riga verhandelde geprepareerde huiden. Links buiten beeld zijn op deze sculptuur nog een imker en een beer, een houthakker, pelsdieren in de bomen en op de grond en jagers met pijl en boog en honden te zien. Een van hun honden is links op deze afbeelding zichtbaar. Fragment van de kerkbank van de Rigavaarders in de Nicolaïkirche in Stralsund.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2021 | | pagina 11