•h
H&ovvi
Ss 12
ar
co
|l
kunnen betekenen dat ik geen benul meer had van welke dag van de week en
Nummer 136, september 2020
Historische Vereniging Texel
28
Een nieuwe verroeste motor
De garagehouder had wel gezegd dat hij zou kijken of
hij hulp kon bieden. De dag erop kwam hij naar ons
toe want hij had rondgebeld of er ergens een passende
motor te vinden zou zijn en zowaar: hij had wat
gevonden dat misschien bruikbaar zou zijn voor ons.
Hij wist ons te vertellen dat er in Amiens een motor van
een Opel Kapitan stond. De motor was van een auto
die tegen een boom was gevlogen en in een kanaal was
terechtgekomen. De auto was total loss maar de motor
was niet beschadigd. Hij had wel een tijdje in het water
gelegen, maar wij moesten maar gaan kijken.
De garagehouder had een takelwagen, een vooroorlogse
Packard met een prachtige lange motorkap, waarin
een grommende motor stond en daarin reed hij ons de
volgende dag naar Amiens. En jawel hoor, in de garage
stond een motor die precies op de onze leek; hij was wel
één bonk roest maar wij werden ervan overtuigd dat
de motor in de Hamexpres paste en dat hij weer aan de
praat gekregen kon worden. Dus Daan kocht de motor,
hij werd in de Packard gehesen en wij reden verheugd
terug naar Beauval. Nu moest Sjors aan het werk.
Kleppen schuren
De eerste dag deed Sjors zijn werk. Met behulp van
ontroestingsolie kreeg hij de kop van de motor eraf
waardoor wij konden zien hoe de motor er van binnen
uitzag. Het viel mee, maar er zat ook veel roest in en
toen Sjors verder ging en een cilinder openmaakte
bleek dat de kleppen stevige roestranden hadden. Die
roest moest er af om de kans te hebben dat de motor
trekkracht zou ontwikkelen. Er werd een verfijnd
schuurmiddeltje aangeschaft en op de klep werd een
zuiger met een rond stokje vastgezet en dan maar tussen
de handen de klep heen en weer laten draaien. Daan
en ik hebben dagen staan schuren om de roest weg te
krijgen, terwijl Sjors de andere delen van de motor onder
handen nam. Het nam meer tijd dan we hadden gedacht
want Sjors legde wegens ziekte af en toe het werk neer.
Misschien speelde de malaria op, hij zag er in ieder geval
slecht uit. Maar als Daan hem een sigaar uitdeelde ging
hij weer aan het werk. In die dagen dat we aan het werk
waren schreef ik een kaart naar huis, die bewaard is
gebleven.
Het werk ging door. Er werden nieuwe bougies
geplaatst, nieuwe kabels kwamen eraan en de kleppen
werden, zo goed en zo kwaad als het handmatig ging,
ontdaan van alle roest. Het zag er na enige tijd allemaal
pico bello uit en uiteindelijk kon de motor in de auto
worden gehesen. Jawel, de motor van de Opel Kapitan
kon zomaar in de Opel Blitz, onze Hamexpres, geplaatst
worden. Er was wel een probleem, de startmotor kon
er niet in of kon wel geplaatst worden, maar kon niet
draaien. En ook daarvoor was een oplossing want in die
tijd had je ook altijd een slinger mee en dus moest de
motor, om te starten, aangeslingerd worden. Ik weet nog
altijd hoe een slinger in het Frans heet: ratapaleur. Het
aanslingeren was natuurlijk mijn werk.
Beauval, vrijdag? Het vraagteken achter vrijdag zou
welke datum het was.
i 7
9
Iu
Il&coï -
Ï508 BEAUVAL (Somme) - L’Eglisc
Hjlu
(1^ Cf CO 5