•h H&ovvi Ss 12 ar co |l kunnen betekenen dat ik geen benul meer had van welke dag van de week en Nummer 136, september 2020 Historische Vereniging Texel 28 Een nieuwe verroeste motor De garagehouder had wel gezegd dat hij zou kijken of hij hulp kon bieden. De dag erop kwam hij naar ons toe want hij had rondgebeld of er ergens een passende motor te vinden zou zijn en zowaar: hij had wat gevonden dat misschien bruikbaar zou zijn voor ons. Hij wist ons te vertellen dat er in Amiens een motor van een Opel Kapitan stond. De motor was van een auto die tegen een boom was gevlogen en in een kanaal was terechtgekomen. De auto was total loss maar de motor was niet beschadigd. Hij had wel een tijdje in het water gelegen, maar wij moesten maar gaan kijken. De garagehouder had een takelwagen, een vooroorlogse Packard met een prachtige lange motorkap, waarin een grommende motor stond en daarin reed hij ons de volgende dag naar Amiens. En jawel hoor, in de garage stond een motor die precies op de onze leek; hij was wel één bonk roest maar wij werden ervan overtuigd dat de motor in de Hamexpres paste en dat hij weer aan de praat gekregen kon worden. Dus Daan kocht de motor, hij werd in de Packard gehesen en wij reden verheugd terug naar Beauval. Nu moest Sjors aan het werk. Kleppen schuren De eerste dag deed Sjors zijn werk. Met behulp van ontroestingsolie kreeg hij de kop van de motor eraf waardoor wij konden zien hoe de motor er van binnen uitzag. Het viel mee, maar er zat ook veel roest in en toen Sjors verder ging en een cilinder openmaakte bleek dat de kleppen stevige roestranden hadden. Die roest moest er af om de kans te hebben dat de motor trekkracht zou ontwikkelen. Er werd een verfijnd schuurmiddeltje aangeschaft en op de klep werd een zuiger met een rond stokje vastgezet en dan maar tussen de handen de klep heen en weer laten draaien. Daan en ik hebben dagen staan schuren om de roest weg te krijgen, terwijl Sjors de andere delen van de motor onder handen nam. Het nam meer tijd dan we hadden gedacht want Sjors legde wegens ziekte af en toe het werk neer. Misschien speelde de malaria op, hij zag er in ieder geval slecht uit. Maar als Daan hem een sigaar uitdeelde ging hij weer aan het werk. In die dagen dat we aan het werk waren schreef ik een kaart naar huis, die bewaard is gebleven. Het werk ging door. Er werden nieuwe bougies geplaatst, nieuwe kabels kwamen eraan en de kleppen werden, zo goed en zo kwaad als het handmatig ging, ontdaan van alle roest. Het zag er na enige tijd allemaal pico bello uit en uiteindelijk kon de motor in de auto worden gehesen. Jawel, de motor van de Opel Kapitan kon zomaar in de Opel Blitz, onze Hamexpres, geplaatst worden. Er was wel een probleem, de startmotor kon er niet in of kon wel geplaatst worden, maar kon niet draaien. En ook daarvoor was een oplossing want in die tijd had je ook altijd een slinger mee en dus moest de motor, om te starten, aangeslingerd worden. Ik weet nog altijd hoe een slinger in het Frans heet: ratapaleur. Het aanslingeren was natuurlijk mijn werk. Beauval, vrijdag? Het vraagteken achter vrijdag zou welke datum het was. i 7 9 Iu Il&coï - Ï508 BEAUVAL (Somme) - L’Eglisc Hjlu (1^ Cf CO 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2020 | | pagina 30