Biem C. Lap
Sneeuwklokjes aan de Loire 2019.
Nummer 136, september 2020
Historische Vereniging Texel
Sneeuwklokken halen
Het avontuur met de Hamexpress naar de Loire in 1960
te maken en ik wou dit avontuur graag meemaken. Daan
had het jaar ervoor al afspraken gemaakt met Marcel
dat die voor hem sneeuwklokken zou rooien. Ik had
wel werk aangenomen voor de vakantie, maar ik kon
er precies nog een week tussenuit om deze trip mee te
kunnen maken.
Op weg in de Hamexpres
Het was eind juni 1960 dat Daan en ik vanuit Den Hoorn
op weg gingen naar de Loire in de buurt van Tours
waar we de sneeuwklokken gingen ophalen. De Opel
Blitz was een van de eerste vrachtwagentjes geweest
die na de oorlog weer door de Opelfabriek in Duitsland
werd geproduceerd. De onze dateerde waarschijnlijk
uit 1951 en had vele kilometers gemaakt en had ook wel
enige tekortkomingen maar de Hamexpres reed nog
als een trein. We namen een melkbus water mee voor
Texelaars hadden in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontdekt dat er in Frankrijk langs de Loire in het wild sneeuwklokken
groeiden. De bolletjes van de sneeuwklokken waren geld waard en in Frankrijk lieten ze de sneeuwklokken gewoon groeien en
bloeien. De Kikkerts van Texel waren de eersten die naar Frankrijk trokken om sneeuwklokken te rooien en mee naar Texel te nemen.
De grotere bollen werden op de veiling verkocht en de kleinere werden opgekweekt. Het was een zeer aantrekkelijke handel en Daan
Schilling uit Den Hoorn wilde graag een graantje meepikken. In 1959 had hij samen met zijn toenmalig compagnon Sieme de Jager,
die eerder met de Kikkerts naar Frankrijk was geweest om sneeuwklokken te rooien, een oude Opel Blitz gekocht. Het was een rood
wit geschilderd anderhalf-tonnertje dat de compagnons van Slager Visser in Den Burg hadden overgenomen. Met grote letters stond
er op geschilderd: 'HAMEXPRES' en de auto had jarenlang tussen Texel en Amsterdam gereden om daar hammen te bezorgen.
Daan en Sieme maakten in 1959 hun eerste trip naar
Frankrijk en dat was een trip die smaakte naar meer. Het
was avontuurlijk en de compagnons hadden er ook nog
wat aan overgehouden. Het compagnonschap was echter
spaak gelopen. Daan was er gelukkig mee dat bij het uit
elkaar gaan de Hamexpres aan hem was toebedeeld. In
1960, toen Daan weer naar Frankrijk wilde en een maat
zocht, kwam hij bij mij terecht. Ik was bevriend met
Daans broer Fen en kwam vaak bij de familie Schilling
over de vloer. Ik keek er het journaal en besprak met
vader Schilling de politiek in Nederland. Daan wist dat
ik vrij van school was. Ik was midden juni geslaagd als
onderwijzer en zou na een lange vakantie in september
beginnen aan het hoofdactejaar op de kweekschool.
Daan dacht dat ik wel een beetje Frans kende om in
Frankrijk uit de voeten te kunnen. Ik vond ook dat ik
best genoeg Frans sprak om ons enigszins verstaanbaar
-SMB
25
-•'•■tv..