Simon Jan Sol Nummer 133, december 2019 Historische Vereniging Texel P.J. van Boxel, de Bleekersvallei vanaf Meneers Keetennol, 1936. Toen werd dit De Westerduinen genoemd. Foto Pieter de Vries, coll. SBB. De Bleekersvallei Het begon er mee, dat ik in het boek Duinen en Mensen; Texel van Rolf Roos en Nico van der Wel op bladzijde 124 een afbeelding aantrof van een schilderij van ene P.J. van Boxel. De Bleekersvallei. Ik werd niet zozeer getroffen door het schilderij, maar, zoals ik al zei, door de naam van de maker. Een vriendin met, zoals ze zelf zegt, "sterke banden met Texel" heet namelijk ook Van Boxel. Van haar wist ik, dat haar vader schilder was en in de tweede helft van de jaren dertig op Texel verbleef. Zou dat schilderij van haar vader zijn? De uitgever vermeldt "de erven P.J. van Boxel" als bron. Ervanuit gaande, dat ik vriendin Marianne wel tot "de erven" kan rekenen, vroeg ik haar, of ze dat schilderij Op zoek naar Van Boxels Texelse landschappen Bij de combinatie Texel en schilders denken de meesten waarschijnlijk aan Ad Blok van der Velden en aan Toon de Haas. Vooral de eerste is geen onbekende. Toen ik eens met een pas verworven, in bolletjesplastic goed verpakte Slufter van Blok van der Velden de bus instapte, zei de chauffeur: "Zo, heb jij een Blok gekocht?” Zelfs door de verpakking herkenbaar! Dat Blok van der Velden en De Haas niet de enigen zijn geweest die Texelse landschappen hebben geschilderd, is natuurlijk niets nieuws. Het eiland vraagt erom geschilderd te worden. Eén van die andere schilders trok mijn aandacht, niet eens zozeer door wat hij geschilderd heeft, maar door zijn naam. P.J. van Boxel, De Slufter. Van Boxel schilderde vanuit de Zanddijk, links het Slufterdijkje. Rechts van het water is wat roestrode vegetatie te zien, vermoedelijk zeekraal. Dat wijst erop dat Van Boxel dit in de late herfst schilderde. Foto Pieter de Vries, coll. SBB. kende. Neen, eigenlijk niet. Ze bevestigde wel, dat haar vader een tijd op Texel verbleef en daar zijn latere vrouw Guurtje Zuidewind (1912-2010) ontmoette, de dochter van de bekende beurtvaarder Jan Zuidewind (1884-1948) van De IJstroom. Ze liet me wat werk van haar vader zien. Dat leek in niets op het Texelse schilderij. Zijn werk sluit meer aan bij de impressionistische stijl van de Haagse, de Larense en ook, in z'n stadsgezichten, de Amsterdamse school. Marianne van Boxel werd nieuwsgierig naar dat begrip "erven"; ze kon zich namelijk niet herinneren, dat haar of andere familieleden om toestemming tot reproductie is gevraagd. Maar hoe zit dat dan? 2 25-11-19 19:26 I HVT 133 binnenwerk druk.indd 2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2019 | | pagina 4