Ineke Vonk-Uitgeest Monsterrol, 8 april 1780 Nummer 132, september 2019 8 Historische Vereniging Texel Veel gedoe met die Engelsen Kapers, een orkaan, brieven en nog lang niet thuis. Via Bordeaux naar St. Eustatius Op 2 mei 1780 vertrok het schip de Nicolaas Jan, onder leiding van kapitein en oud-Hoornder Dirk Pauw vanaf de Rede van Texel met bestemming Bordeaux. Aan boord waren veertien eters [bemanningsleden], onder wie dus de Texelaars stuurman Simon Vaartjes (27 jaar), onderstuurman Aarjen Klok (20 jaar) en matroos Jan Luijt (18 jaar). De koksmaat kwam uit Harlingen, de andere bemanningsleden uit Duitsland.4 Toen Simon begin april uit Den Hoorn vertrok, was zijn vrouw Saartje Smit zwanger van hun tweede kind. Doch ter Jantje was op dat moment anderhalf jaar oud. Aarjen Klok en Jan Luijt waren vrijgezel. Na vijftien dagen varen kwam de Nicolaas Jan op 17 mei aan in de haven van Bordeaux. Daar werd direct Aan Simon Vaartjes heb ik al eerder aandacht besteed in verschillende artikelen. Hij is één van de walvisvaart- commandeurs uit mijn Texelse walvisvaarders onder zoek. Simon was niet alleen walvisvaarder, maar ook jarenlang koopvaardijschipper. De laatste jaren van zijn leven was hij in dienst van de VOC.2 Ik dacht in 2002 al veel te weten over deze man. Maar opeens kwamen er toch nieuwe gegevens tevoorschijn. Ik wist dat Simon in mei 1780 als stuurman op het schip De Nicolaas Jan naar St. Eustatius vertrok. Het volgende mij bekende feit was, dat hij in januari 1783 zelf als kapitein met het schip Fami- lien Lust naar Suriname ging. Tussen deze gebeurtenissen zat bijna drie jaar waarin niets over Simon bekend was. En dan vind ik in het notarieel archief in Amsterdam een akte en vlak daarna nog vijf brieven via de site brieven als buit. Authentiek bronmateriaal met veel informatie. Deze vondsten hadden allemaal betrekking op één reis naar het Caribisch gebied. De akte met het verslag dat kapitein en oud-Hoornder Dirk Pauw op 10 juli 1781 over deze reis heeft afgegeven bij notaris Willem Dekker in Amsterdam, geeft een goed beeld van de hele onrustige reis. Vanaf het vertrek vanaf de Rede van Texel, via Bordeaux naar Eustatius, tot aan zijn thuiskomst in Amsterdam gebeurde er van alles.3 De brieven van de Hoornders vormen de persoonlijke noot in dit verhaal. De brieven hadden ze meegegeven met een schip dat werd opgepakt door de Engelsen. Gelukkig hebben de Engelsen hun buit niet vernietigd en zijn de brieven bewaard gebleven. - - 4)2, begonnen met het beladen van het schip. De lading was heel gevarieerd en bestond uit 520 oxhoofden wijn (een oxhoofd is ca 240 liter), 42 kisten wijn, 160 kisten zeep, 300 kisten olie, 100 mandjes likeuren, 3 kisten schoenen, 1 kist met parasols, 2 pakken hoeden, 2 balen garens, 66 balen linnen, 690 dozijn neteldoeken en 300 vaten meel. De hele lading had een totale waarde van 42.000 gulden.6 Het laden duurde al met al twee maanden. Op 17 juli ver trok de volgeladen Nicolaas Jan richting St. Eustatius. Dit kleine eilandje (21 km2) in het Caribisch gebied was vanaf 1636 Hollands bezit. St. Eustatius was de belang rijkste vrijhaven in deze regio. Een trefpunt waar je alles kon kopen wat de wereld voortbracht. St. Eustatius had zelf suiker-, tabak- en koffieplantages. In de haven wer den veel goederen gelost en geladen. Op sommige dagen lagen er rond de twintig schepen tegelijk te laden en te lossen. Wy seven weeken in 't eyland Christoffel hebben opgebracht [ge]leegen en zijn gevlugt met de orkaanwind den 12e october. En de 17e dito op de reede van St. Eustaatius zyn aangekomen.1 Dit zijn een paar regels uit de brief die Simon Vaartjes op 18 november 1780 schreef aan zijn vrouw Saartje in Den Hoorn. Ook twee andere plaatsgenoten, Aarjen Klok en Jan Luijt hadden een brief geschreven naar het thuisfront. De brieven gaven ze mee met kapitein Rousman van de Elisabeth Sophia. De brieven zijn nooit aangekomen in Den Hoorn. l „STZÈZ,. ‘MA XXX- de ik icieren en Matröofen, igenotnenzynten diende mdgXonditk Amflerdam Jyjonfter Rolle van die haar verhuurt hebben, ene van het Schipgenaamt daar voor Schipper op commandeert of die by verandering of Verfterf in zyn plaats mogtb worden geftelt. Namentlyk dat wy zullen varen met het voorn. Schip van dezer Stede Amfterdam 77^* Z.ZjX '"van daar wederkeeren voor deze Stad, ofte tiaar ^Dat^de bedongeMaand-Geldenwaar van by yder van baar een Maand óp hand is oiltfati- sen,ende Waar naar de noch te verdienen zullen werden gereguleert, zullen ingaan ende ba. ren aanvank nemen zoo haalt het voorla. Schip, om Zyne ryfe te vervorderen, buyten de laatlle Tonen in Zee zal gekomenende eyndigen als het weder hier ter Stedeofte ter ge. detineerde losplaats als voorfz. behouden gearriveert.ende by den Schipper zullen afgedankt zynals wanneerende eerder nogte andersniet.de verdiende Maand Gelden zullen mogen werden ge-eifebt ofte gepretendeert: Sullen derbalven niet vermogen den 'Schipper ge durende de reyfe buyten ’s Lands, af te vorderen betalinge der zelven, in bet geheel ofte ten deele, maar zal zulx ftaan aan het enkel believen van den Schipper voorfz. Dat zy de beveelen en ordres van den Schipper, ofte deszelfs Officieren in alle gehoor, zaamheyt ten dienfte van het Schip en Goetzullen naarkomenende zonder tegenfpreeken uytvoeren: Byzonderlyk bet zelve tegens alle gewelt ende overlaft van Vyandenmet Gods hulpe, naar haar vermogen, is het doenlyk, befchermen, zonder den Schipper in eenige noodt te befwyken ofte te verhatenals eerlyke Officieren en Matroofen betaamt. Dat in alle het geene hier niet is uytgedniltt, haar zullen reguleeren naar de Cotluyrnen ende de Zeerechten gebruyckelyk, op de boeten ende taffen daar inne begreepen, onder verband van haar perfoonen en goederendezelve fubmitterende als naar Rechten. Verbinden wy ons verder geen Tabak of andere Contrabande goederen mede te voeren x voor negotieop de boetens en fcaffe daar toe ftaande.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2019 | | pagina 10